اخبار

1398/06/26
استارتاپ یک فرهنگ است. فرهنگی که از شما می‌خواهد با کمک خلاقیت و نوآوری مشکلات را حل کنید. استارت آپ یک کسب و کار جدید است (A New Business). کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.


 

 استارتاپ به زبان ساده

 تا به حال به فکر راه‌ اندازی کسب و کار شخصی‌تان افتاده اید؟ داستان «استارتاپ»‌ها(Startup)  دقیقا از همین‌جا شروع می‌شود. در دنیای امروز کسب و کار، استارتاپ یکی از داغ‌ترین موضوع‌هایی است که همه درباره‌اش صحبت می‌کنند. اما استارتاپ واقعا چیست؟ مدیر عامل یکی از برترین استارتاپ‌های سال 2013 به نام Homejoy می گوید: استارتاپ شیوه‌ی مدرنی برای فکر کردن در دنیای تجارت است. اما مفهوم‌های ارایه شده برای استارتاپ به همین جا ختم نمی شوند. تعجب نکنید اگر تعداد این مفهوم‌ها به اندازه‌ی تعداد خود استارتاپ‌ها باشد. هر کارآفرین می تواند تعریف مخصوصی از استارتاپ ارایه دهد. استارتاپ تعریف مشخصی ندارد بلکه باید آن را به درستی درک کرد. فیس‌بوک، یوتیوب، علی‌بابا، بازار همگی استارتاپ‌های معروفی هستند. تا به حال فکر کرده‌اید که این استارتاپ‌ها با چه هدفی راه اندازی شده‌اند؟ بزرگ‌ترین هدف هر استارتاپ هر چند بسیار کوچک باشد، نوآوری است. نوآوری دو جنبه متفاوت دارد. زمانی که شما تکنولوژی موجود را وارد بازار‌های جدید می کنید نوآوری افقی اتفاق می افتاد. اما در استارتاپ، ما به دنبال نوآوری عمودی هستیم. ایجاد و تجاری سازی تکنولوژی جدیدی که قبلا وجود نداشته است. یادمان باشد که تکنولوژی در واقع برای راحت‌تر کردن زندگی انسان است. ما در استارتاپ‌ها به دنبال نوآوری‌ای هستیم که باری از دوش‌مان بردارد و زندگی را برای ما راحت‌تر کند.

 

 درارائه تعریف از استارت آپ، بحث برسر این موضوع است که:

  استارت آپ= کسب و کار نوپا

 استارت آپ= کسب و کار نوپای فعال در محیط فن آوریهای نوین

  تعریف استارت آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر:

 استارت آپ یک کسب و کار جدید استA New Business

  تعریف استارت آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا :

 کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

 

عمر استارتاپ

 عمر یک استارتاپ واقعا چقدر است. استیو بلنک، نویسنده‌ کتاب‌های کسب و کاری، می گوید استارتاپ‌ها سن مشخصی ندارند. طبق نظر استیو بلنک، استارتاپ‌ها شرکت‌های موقتی و کوچکی هستند. این شرکت‌ها به دنبال مدل کسب و کاری تکرار‌پذیر و مقیاس‌پذیری هستند. مدل کسب و کار زمانی تکرار‌پذیر است که بتوان آن را در شرایط مختلف اجرا کرد و نتیجه‌ی یکسانی گرفت. مقیاس‌پذیر بودن مدل کسب و کار کمی پیچیده تر است.

 

 مدل کسب و کار مقیاس‌پذیر ویژگی‌های زیر را دارد:

 1- هدف‌های کسب و کار هم‌‌راستا با اهداف اجتماعی است. در این حالت کسب و کار به سرعت رشد می کند.

 2-  سرمایه‌ی کسب و کار توسط سرمایه‌گذران فرشته خو و یا شرکت‌های خصوصی تامین می‌شود.

 3- تکنولوژی جدید در قالب محصول یا خدمت طراحی شود. این محصول باید به حل مشکلی کمک کند.

 4- زمانی که شرکت به مدل کسب و کاری با این ویژگی‌ها رسید دیگر استارتاپ نیست.

 

 هر کسب و کاری استارتاپ نیست

 اگر به تازگی رستوران یا کافی‌شاپ راه اندازی کرده‌اید حالا کسب و کاری جدید و مستقل دارید. اما این به این معنی نیست که صاحب استارتاپ شده‌اید. خیلی وقت‌ها کسب و کارهای کوچک با استارتاپ اشتباه گرفته می‌شوند. درحالی که دو نهاد کاملا متفاوت هستند.

 

 تفاوت‌های استارتاپ و کسب و کارِ کوچک:

 1- سرعت رشد

 استارتاپ‌ها قرار است به سرعت رشد کنند و به بلوغ برسند. آن‌ها محصول نوآورانه‌ای دارند که قرار است به بخش بزرگی از بازار عرضه شود. این یکی از دلایلی است که بسیاری از استارتاپ‌ها تحت وب شکل می گیرند.

در مقابل کسب و کارهای سنتی نه به دنبال رشد سریع هستند و نه بخش بزرگی از بازار. برای بسیاری از کسب و کارها در دست گرفتن بخش کوچکی از بازار و فعالیت طولانی مدت در آن مناسب است.

  2-  نحوه تامین سرمایه

 سرمایه‌گذاران فرشته خو و خطر پذیر یا بنگاه‌های سرمایه گذاری خصوصی بهترین گزینه‌های پیش روی استارتاپ‌ها هستند. کسب و کار‌های کوچک بیش‌تر تمایل دارند سرمایه خود را از طریق وام و قرض تامین کنند.

  3- برنامه برای بازپرداخت سرمایه

 بسیاری از استارتاپ‌ها شکست می‌خورند. پس باید برنامه‌ای برای بازپرداخت سرمایه داشته باشید. کسب و کارهای کوچک چون معمولا با سرمایه شخصی یا وام بلند‌مدت راه اندازی می شوند کم‌تر با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

 

 آیا کسب و کار استارتاپی مناسب است؟

 استارتاپ‌ها بسیار جذاب هستند. اما این دلیل به تنهایی کافی نیست. در ادامه ویژگی‌هایی را بیان می‌کنیم که نشان می‌دهند شما احتمالا برای راه‌اندازی استارتاپ‌تان آماده هستید.

  1-  کار مداوم

 اسم کارآفرین سریالی را شنیده‌اید؟ آن‌ها شبانه روز کار می کنند. اگر شما هم می خواهید همه‌ی ایده‌های‌تان را عملی کنید باید بی وقفه تلاش کنید. معمولا استارتاپ‌ها برای موفقیت به 3 تا 5 سال زمان نیاز دارند. اگر صبر و حوصله کافی برای این‌کار را ندارید شاید استارتاپ کسب و کار مناسبی برای شما نباشد.

  2-  بازار بزرگی چشم به راه محصول یا خدمت‌تان است.

بازار خیلی بزرگ برای محصول مساوی است با رشد سریع. اینترنت به راحتی می‌تواند میلیون‌ها مشتری در اختیار‌تان بگذارد.

  3- خلاقیت و نوآوری

 در دنیای استارتاپ‌ها، همه چیز در ایده‌ها و نوآوری خلاصه می شود. بسیاری از سازمان های بزرگ به جای نوآوری درون سازمان‌شان به سراغ استارتاپ‌ها می روند. اگر شما خلاق و نوآور هستید، احتمالا استارتاپ از گزینه‌های کسب و کاری دیگر برای‌تان مناسب‌تر است.

 

  استارتاپ ویکند (Startup Weekend)

 استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی- تجربی Experiential Education در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه‌ای شامل متخصصان علمی، برنامه نویسان، مدیران تجاری، علاقه مندان استارتاپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

 این برنامه جهانی تا به حال در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا ( ۱۳۵ کشور) برگزار گردیده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده‌است. در استارتاپ ویکند ایده‌های زیادی مطرح می‌شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است. اجرا، اجرا و فقط اجرا! این برنامه در خارج از ایران از ساعت ۶ بعد از ظهر روز جمعه آغاز و تا ساعت ۹ شب روز یکشنبه ادامه دارد. در ایران از ساعت 3 بعد از ظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۹ شب روز جمعه ادامه دارد در این برنامه، شرکت کنندگان (حدودا ۱۰۰ نفر در ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می‌گردند ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل می‌نمایند. در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و استادان دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌نمایند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و ... حمایت تجاری می‌گردد.

 

  تاریخچه استارتاپ ویکند

 اولین بار استارتاپ ویکند در سال 2007 در شهری به نام بولدر در ایالت کلرادو آمریکا Boulder, Colorado  توسط شخصی به نام آندرو هاید Andrew Hyde برگزار شد. او تعداد 70 کارآفرین را به منظور ایجاد یک استارتاپ به مدت 54 ساعت جمع کرد. این مدل در شهرهای مختلف جهان نیز گسترش پیدا کرد. در ژانویه 2010، مارک نگرMarc Nager  و کلینت نلسون Clint Nelsen مالکیت کامل آن را گرفتند و به عنوان یک سازمان بدون هدف سودجویانه به شهر سیاتل نقل مکان کردند. در پائیز سال 2010، از بنیاد کافمن Kauffman کمک مالی دریافت کرد و از زمان خرید این رویداد، حدود 80 رویداد در کانادا، آمریکا، انگلستان و آلمان برگزار نمود. این رویداد کارآفرینی تا سال 2016 در بیش از 1000 شهر دنیا برگزار شده‌است.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مطالب مفیدی در منوی اطلاع رسانی-بخش فایل ها درج شده است. 

 

 






نظرات کاربران
تاييديه : تشخيص عامل غير انساني
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !