پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه حکیم سبزواری
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401

نوآوری حکیم سبزواری در تبیین وجودی بودن علم و نحوه‌ی اتحاد آن با عالم

نویسندگان :

اعظم سادات پيش بين

دانلود فایل   
چکیده

حکیم سبزواری، فیلسوف نامداری است که به شرح و تفسیر عبارات ملاصدرا می‌پردازد و البته در برخی از مباحث فلسفی همچون وجودی بودن علم و نحوه‌ی اتحاد علم و عالم و معلوم نیز دیدگاه و نگرش ویژه‌ی خویش را بیان می‌کند. وی براساس نظریه اضافه اشراقی به تبیین وجودی بودن علم پرداخته و نحوه‌ی اتحاد میان علم و عالم و معلوم را نیز بر همین اساس تبیین می کند. به عقیده وی علم، اضافه اشراقی و به تعبیری نور و اشراق نفس است و بنابراین حقیقتی وجودی است. درخصوص برهان اتحاد عاقل و معقول نیز با ملاصدرا اختلاف نظرهایی دارد که در این نوشتار، فارغ از این اختلافات به این مطلب پرداخته می‌شود که از نظر این حکیم فرزانه، اگرچه ملاصدرا برای اثبات اتحاد از قاعده تضایف بهره گرفته است ولی حق این است که تضایف، فقط اقتضای معیت و همراهی می‌کند نه عینیت و اتحاد؛ و با اضافه اشراقی می‌توان اتحاد عالم و معلوم را ثابت کرد.

کليدواژه ها

اضافه اشراقی، علم، وجود، عالم، اتحاد

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , نوآوری حکیم سبزواری در تبیین وجودی بودن علم و نحوه‌ی اتحاد آن با عالم , هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • بایستگی های فلسفه برای کودکان10 تا 12 سال
  • گام پیشین طراحی متون آموزشی فلسفه اسلامی برای کودکان
  • آسیب شناسی متون آموزشی موجود در آموزش فلسفه به دانش آموزان
  • ضرورت طراحی دروس معطوف بر روش شناسی پژوهش های فلسفی در مقاطع سه گانه مطالعات فلسفی
  • بایستگی های متون آموزشی فلسفه اسلامی برای دانشجویان رشته تعلیم و تربیت اسلامی
  • فلسفه
  • آرنولد توین بی و روش های پژوهش در فلسفه تاریخ
  • آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در نظام دانشگاهی ایران: متون آموزشی
  • آسیب شناسی متون موجود در اموزش فلسفه به دانش آموزان پایه یازدهم رشته علوم انسانی
  • آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه های آلمان (مطالعه موردی دانشگاه فرایبورگ)
  • تماس با ما


    خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
    صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
    مخابرات دانشگاه : 44410104 051
    فکس : 44012607 051

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)