پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه حکیم سبزواری
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401

طراحی برنامه درسی و سرفصل و متون آموزشی رشته فلسفه و کلام اسلامی با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران

نویسندگان :

فرشته ابوالحسنی نیارکی

دانلود فایل   
چکیده

مسأله مقاله حاضر، آسیب شناسی برنامه درسی و سرفصل دروس رشته فلسفه و کلام اسلامی است که در تاریخ 24/11/ 1395 در شورای برنامه ریزی آموزش عالی بازنگری و تصویب شده است. این مقاله، براساس تجارب نویسنده در مدیریت گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران و برخی تغییرات درون دانشگاهی اعمال شده در این دانشگاه براساس ارزیابی دانشجویی و اساتید رشته به نگارش آمده است. در این گروه، به جهت توجه به برنامه تحول در آموزش وزارت عتف، به بازنویسی و تغییر در سرفصل، با هدف به روزرسانی، کاربردی سازی و اشتغال آفرینی پرداخته ایم. این تغییر، گاه از طریق 1) استفاده از واحد معادل مناسب با رشته؛ 2) تغییر عنوان و یا سرفصل برخی دروس؛ 3) حذف تعدادی از دروس و 4) افزایش تعدادی عنوان درس و 5) تقلیل یا افزایش تعداد واحد برخی دروس در برنامه جدید ارائه می-شود. برنامه جدید هنوز به تصویب دانشگاه نرسیده است اما از نکات قوت آن، 1) توجه به حذف دروس با سرفصل تکراری (نظیر تاریخ اسلام (عمومی) و تاریخ اسلام (پایه) 2) متناسب سازی عنوان و سرفصل با رشته (نظیر ترجمه از عربی به فارسی 1 و 2 به ترجمه متون فلسفه اسلامی از عربی 1 و 2)، 3) افزایش واحدهای تخصصی مورد نیاز (نظیر فلسفه اخلاق/ تفکر انتقادی/ معرفت شناسی/ تاریخ فلسفه غرب 4/ منطق جدید 2)، و 4) به روز رسانی برخی واحدها (نظیر تغییر مبانی کامپیوتر به آشنایی با نرم افزارها و منابع دیجیتالی-اینترنتی فلسفه اسلامی، و 5) اضافه کردن دروس زبان تخصصی انگلیسی 1 و 2، به عنوان دروس اختیاری است. در مجموع 139 واحد در غالب یک برنامه طراحی شده است که 22 واحد دروس عمومی، 30 واحد دروس عمومی، 77 واحد دروس تخصصی و 10 واحد دروس اختیاری است.

کليدواژه ها

آسیب شناسی، ارائه برنامه درسی، رشته فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی، دانشگاه مازندران

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , طراحی برنامه درسی و سرفصل و متون آموزشی رشته فلسفه و کلام اسلامی با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران , هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • آسیب شناسی متون موجود در اموزش فلسفه به دانش آموزان پایه یازدهم رشته علوم انسانی
  • بایسته های آموزش درس فلسفه در دبیرستان
  • بررسی میزان دستیابی به اهداف درس منطق برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی
  • بایستگی های فلسفه برای کودکان10 تا 12 سال
  • زبان عربی و فلسفه اسلامی
  • آرنولد توین بی و روش های پژوهش در فلسفه تاریخ
  • آسیب شناسی سبک نگارشی عربی در متون فلسفی (مطالعه موردی نهایة الحکمة اثر علامه طباطبایی )
  • بایستگی های متون آموزشی فلسفه اسلامی برای دانشجویان رشته تعلیم و تربیت اسلامی
  • داوری بر اختلافات حکیم سبزواری و علامه طباطبایی در علم بعد از ایجاد
  • طراحی واحد درسی حکمت عملی و علوم انسانی ؛ از اقتضاءات تا سرفصل پیشنهادی
  • تماس با ما


    خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
    صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
    مخابرات دانشگاه : 44410104 051
    فکس : 44012607 051

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)