پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه حکیم سبزواری
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401

زبان عربی و فلسفه اسلامی

نویسندگان :

مصطفی مهدوی آرا

دانلود فایل   
چکیده

زبان عربی از دیرباز در خدمت علوم فلسفه و منطق اسلامی بوده است. نقطه اوج این خدمات را می توان قرن سوم و چهارم اسلامی دانست؛ دوره ای که با تأسیس بیت الحکمة و دارالترجمه توسط خلفای عباسی فیلسوفان مسلمان با آثار تمدنی یونان باستان آشنا شدند و مترجمانی همچون متی بن یونس و حنین بن اسحاق به ترجمه آثار ارسطو و افلاطون پرداختند. هرچند برخی تفاوت های فرهنگی، یا فهم نادرست متن توسط این مترجمان در ابتدا، زوایایی از این آثار را پوشیده گذاشت اما فیلسوفان بعد از ایشان، متوجه این اشتباهات شده و آن را اصلاح نموده اند. ولی آنچه مسلم است علی رغم وجود زبان های فارسی، ترکی، پشتو و دیگر زبان های امت اسلام این زبان عربی است که محملی برای انتقال این میراث قرار می-گیرد. حتی فیلسوفان مسلمانی که اصالتا ایرانی بوده نیز برای بیان اندیشه های فلسفی خویش زبان عربی را انتخاب نموده اند. اولین فیلسوف مسلمان –البته پس از یعقوب بن اسحاق ملقب به کندی- یعنی ابونصر فارابی معروف به معلم ثانی اهل فاراب خراسان بوده است، پس از وی می توان به ابن سینا، سهروردی و... اشاره کرد که علی رغم تسلط بر زبان فارسی، افکار و اندیشه های فلسفی خود را به زبان عربی نوشته اند. در پاسخ به این سوال فرضی که چرا این فیلسوفان زبان عربی را برگزیده اند؛ ممکن است گفته شود که این زبان در آن دوران زبان علم و فرهنگ جهان اسلام بوده است و از این طریق توانسته دیگر زبان های پیرامون خود را مقهور خویش کند. به فرض قبول چنین پاسخی؛ نمی توان همه عوامل را متوجه جایگاه و منزلت زبان عربی دانست، بلکه ماهیت این زبان و سازوکارهای ساختاری و واژگانی آن به گونه ای است که شاید دیگر زبان از آن محروم باشند. به فرض پذیرش چنین پاسخی، باز این سوال مطرح است که چرا فیلسوفان سده های اخیر، متفکرانی همچون ملاصدرای شیرازی، علامه طباطبائی، حاج ملاهادی سبزواری و... در بیان آراء و اندیشه های فلسفی خود به زبان عربی روی آورده اند؟ نمی توان گفت که زبان فارسی در دوره-های مذکور هنوز مقهور عربی بوده است. جستار حاضر در صدد است با روش توصیفی –تحلیلی به این سوال پاسخ بدهد. بی شک شناخت ظرفیت های زبان عربی و ساز و کارهای دستوری و واژگانی برای دانشجویان و پژوهش گران این حوزه می-تواند –ضمن پاسداشت زبان فارسی- دریچه ای به روی ایشان باز کند تا درس های مقدماتی و واحدهای آموزشی مرتبط با این زبان را جدی تر دنبال کنند. نتایج تحقیق نشان می دهد: ويژگی اشتقاقی بودن این زبان و غنای هشتاد هزار واژگانی زبان عربی، در بیان افکار فلسفی، آن در بین زبان های زنده دنیا منحصر به فرد کرده است. این مهم، در تعریب متون زبان های اروپایی و تسهیل آن برای مترجمان عرب زبان خود را نشان می دهد. ويژگی دیگر زبان عربی، ساختار نحوی و دستوری آن است. دو ساختار متفاوت جمله اسمیه و فعلیه و انواع نقش های دستوری، از زبان عربی ابزاری ساخته است که به تعبیر ویتگنشتاین متأخر، نویسنده را در شکل دهی قضایاي فلسفي کمک فراوانی می کند.

کليدواژه ها

فلسفه، زبان عربی، ظرفیت های زبانی، ويژگیهای دستوری و واژگانی.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , زبان عربی و فلسفه اسلامی , هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • طراحی برنامه پیشنهادی از تحول در برنامه درسی رشته فلسفه و کلام اسلامی تا ایجاد رشته فلسفه کاربردی ( دوره کارشناسی پیوسته) با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران؛ (براساس برنامه «تحول حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»)
  • طراحی مدل برنامه درسی دانشگاهی مبتنی بر مدل هاردن
  • تدریس و فلسفه:آسیب شناسی شیوه های تدریس فلسفه اسلامی و فلسفه در مقطع متوسطه دوم و معرفی شیوه های تدریس جدید
  • فلسفۀ ساعت نگار معاصر
  • فلسفه
  • آسیب شناسی سبک نگارشی عربی در متون فلسفی (مطالعه موردی نهایة الحکمة اثر علامه طباطبایی )
  • نوآوری حکیم سبزواری در تبیین وجودی بودن علم و نحوه‌ی اتحاد آن با عالم
  • ماهیت عقل و طریقه ی تفکر در نظام فلسفی حکیم سبزواری
  • آسیب شناسی متون موجود در اموزش فلسفه به دانش آموزان پایه یازدهم رشته علوم انسانی
  • بایستگی های فلسفه برای کودکان10 تا 12 سال
  • تماس با ما


    خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
    صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
    مخابرات دانشگاه : 44410104 051
    فکس : 44012607 051

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)