پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه حکیم سبزواری
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401

ضرورت نگارش کتاب «حکمت مشاء» جهت تدریس در مقطع کارشناسی

نویسندگان :

سیدهادی رضائیان مقدم , حامده راستایی

دانلود فایل   
چکیده

براساس برنامه درسی رشته فلسفه و حکمت اسلامی مقطع کارشناسی مصوب سال 1398 وزارت عتف، «حکمت مشاء» در قالب سه کد درس و به ارزش ده واحد تعریف شده است. در حکمت اسلامی، فارابی و ابن‌سینا به عنوان دو فیلسوف مشائی برجسته شناخته شده اند. البته به دلایل تاریخی و همچنین سبک خاص آثار فارابی، در بررسی تعالیم حکمت مشاء، آموزه‌های سینوی محور است. اگرچه بر آثار مهم ابن‌سینا، همچون الهیات شفا، اشارات و تنبیهات و نجات شرح‌های خوبی نگاشته شده اما این آثار به دلیل سبک نگارش، نمی-توانند به عنوان کتاب درسی در مقطع کارشناسی، مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر شرح آثار ابن سینا، تک‌نگاری‌هایی درباره حکمت مشاء به رشته تحریر درآمده است؛ یثربی (1383)، ذبیحی (1386)، معلمی (1389)، فیروزجایی (1393)، اکبری (1395) و عباسی‌حسین‌آبادی (1396 و 1398). آثار مذکور نیز، اگرچه دارای مزایایی هستند، لکن برای تدریس در مقطع کارشناسی مناسب نیستند. بر این اساس ضرورت دارد کتابی در این خصوص به رشته تحریر در آید که واجد ویژگی های کتاب درسی و مناسب مقطع کارشناسی فلسفه باشد. این مقاله در ابتدا به نقد آثار منتشر شده درباره حکمت مشاء می‌پردازد؛ نقدهایی که عمدتا ناظر به نقایص این آثار به عنوان کتاب درسی است. در ادامه ویژگی‌های صوری و ساختاری اثر مطلوب در این خصوص ارائه خواهد شد. با عنایت به اینکه حکمت مشاء در قالب سه کد درس مجزاست، شایسته است این اثر در سه فصل و با عناوین وجودشناسی و امور عامه؛ مواد ثلاث و الهیات بالمعنی الاخص؛ علم النفس فلسفی و معادشناسی ارائه گردد.

کليدواژه ها

حکمت مشاء، کتاب درسی، ابن سینا، فارابی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , ضرورت نگارش کتاب «حکمت مشاء» جهت تدریس در مقطع کارشناسی , هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • آسیب شناسی متون آموزشی موجود در آموزش فلسفه به دانش آموزان
  • گام پیشین طراحی متون آموزشی فلسفه اسلامی برای کودکان
  • آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه های آلمان (مطالعه موردی دانشگاه فرایبورگ)
  • آرنولد توین بی و روش های پژوهش در فلسفه تاریخ
  • بایسته های آموزش درس فلسفه دوره دوم دبیرستان
  • نوآوری حکیم سبزواری در تبیین وجودی بودن علم و نحوه‌ی اتحاد آن با عالم
  • ماهیت عقل و طریقه ی تفکر در نظام فلسفی حکیم سبزواری
  • بایستگی های متون آموزشی فلسفه اسلامی برای دانشجویان رشته تعلیم و تربیت اسلامی
  • نقد و بیان اصول مطالعه در رشته فلسفه و حکمت اسلامی در مقطع کارشناسی
  • بررسی میزان دستیابی به اهداف درس منطق برای دانش آموزان مقطع متوسطه یازدهم و دوازدهم رشته علوم انسانی
  • تماس با ما


    خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
    صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
    مخابرات دانشگاه : 44410104 051
    فکس : 44012607 051

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)