پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه حکیم سبزواری
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401

آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در نظام دانشگاهی ایران: متون آموزشی

نویسندگان :

عباسعلی منصوری

دانلود فایل   
چکیده

چکیده امروز تقریبا تمام اساتید،محققان،صاحب نظران و دوست داران فلسفه بر این امر متفق القول اند که فلسفه اسلامی در عصر حاضر رونق شایسته خود را ندارد.صرف نظر از علل کلان این رکود،یکی از علل مهم این امر مربوط به نقص ها و ضعف های حوزه آموزش فلسفه در نظام دانشگاهی ایران است. این نوشتار به بررسی یکی از مولفه های دخیل در آموزش یعنی آسیب شناسی متون آموزشی فلسفه اسلامی پرداخته است و ضمن اشاره به مزیت های روش متن محور، آسیب های این روش و ضعف های متون آموزشی فلسفه اسلامی را محل تامل قرار داده است. مهمترین ضعف و آسیب ها عبارتند از : تمرکز بر خواندن و غفلت از خوانش، انتزاعی بودن مباحث و غفلت از مساله محوری، عدم آموزش فلسفه ورزی و تفکر انتقادی،فقدان نگاه كل نگر، فقدان نگاه تاريخي، خطر تعصب و ایجاد رابطه مريد و مرادي،شارح پرور بودن روش متن محور.در پایان با توجه به آسیب ها و نقص های ذکر شده، شش راهکاربایسته در راستای اصلاح متون آموزشی فلسفه اسلامی مطرح گردیده است.

کليدواژه ها

فلسفه اسلامی،متون فلسفی،آموزش فلسفه، تدریس فلسفه،برنامه درسی فلسفه

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در نظام دانشگاهی ایران: متون آموزشی , هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • لزوم توجه به اعتباریات در متون آموزشی فلسفه ی اسلامی جهت رسیدن به امتداد اجتماعی آن در آینده
  • بررسي ميزان دستيابي اهداف آموزشي درس منطق پايه دهم دوره متوسطه دوم از منظر دبير و دانش آموزان مدرسه آمنه شهرستان بردسكن
  • آسیب شناسی متون موجود در اموزش فلسفه به دانش آموزان پایه یازدهم رشته علوم انسانی
  • ضرورت نگارش کتاب «حکمت مشاء» جهت تدریس در مقطع کارشناسی
  • طراحی مدل برنامه درسی دانشگاهی مبتنی بر مدل هاردن
  • نوآوری حکیم سبزواری در تبیین وجودی بودن علم و نحوه‌ی اتحاد آن با عالم
  • بررسی شرح های نوشته شده بر منظومه حکیم سبزواری
  • بایستگی های فلسفه برای کودکان10 تا 12 سال
  • آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه های آلمان (مطالعه موردی دانشگاه فرایبورگ)
  • ضرورت طراحی دروس معطوف بر روش شناسی پژوهش های فلسفی در مقاطع سه گانه مطالعات فلسفی
  • تماس با ما


    خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
    صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
    مخابرات دانشگاه : 44410104 051
    فکس : 44012607 051

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)