

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری
هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در نظام دانشگاهی ایران: متون آموزشی
عباسعلی منصوری
چکیده امروز تقریبا تمام اساتید،محققان،صاحب نظران و دوست داران فلسفه بر این امر متفق القول اند که فلسفه اسلامی در عصر حاضر رونق شایسته خود را ندارد.صرف نظر از علل کلان این رکود،یکی از علل مهم این امر مربوط به نقص ها و ضعف های حوزه آموزش فلسفه در نظام دانشگاهی ایران است. این نوشتار به بررسی یکی از مولفه های دخیل در آموزش یعنی آسیب شناسی متون آموزشی فلسفه اسلامی پرداخته است و ضمن اشاره به مزیت های روش متن محور، آسیب های این روش و ضعف های متون آموزشی فلسفه اسلامی را محل تامل قرار داده است. مهمترین ضعف و آسیب ها عبارتند از : تمرکز بر خواندن و غفلت از خوانش، انتزاعی بودن مباحث و غفلت از مساله محوری، عدم آموزش فلسفه ورزی و تفکر انتقادی،فقدان نگاه كل نگر، فقدان نگاه تاريخي، خطر تعصب و ایجاد رابطه مريد و مرادي،شارح پرور بودن روش متن محور.در پایان با توجه به آسیب ها و نقص های ذکر شده، شش راهکاربایسته در راستای اصلاح متون آموزشی فلسفه اسلامی مطرح گردیده است.
فلسفه اسلامی،متون فلسفی،آموزش فلسفه، تدریس فلسفه،برنامه درسی فلسفه
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در نظام دانشگاهی ایران: متون آموزشی , هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
تماس با ما
خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)