پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه حکیم سبزواری
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401

ضرورت طراحی دروس معطوف بر روش شناسی پژوهش های فلسفی در مقاطع سه گانه رشته های مطالعات فلسفی

نویسندگان :

هاشم قربانی

دانلود فایل   
چکیده

تحلیل داده های هر علمی، مسبوق بر شفافیت در برگرفتِ روش متناسب با آن ساحت علمی است. فقدان تبیین درست از روش علمی، آسیب های مختلفی از حیث تحلیل مطالب، تمایز مسائل، و بهره وری نتایج ایجاد خواهد نمود. رشته های حوزه مطالعات فلسفی در زمان حاضر بیش از ارتقای محتوای کیفی، نیازمند بازطراحی روش شناسی تحلیل مطالب و چگونگی مواجهه درست با داده های فلسفی است. دانشجویان رشته های مختلف مطالعات فلسفی بویژه رشته فلسفه اسلامی، با حجم گسترده ای از متون کلاسیک مواجهه می شوند؛ به عنوان مثال، در مقطع کارشناسی رشته فلسفه اسلامی، دروس چندواحدی حکمت مشاء، حکمت اشراق و بویژه درس فلسفه اسلامی با محوریت کتاب نهایه الحکمه ارائه می شود. اما حوزه ای در روش شناسی تحلیل مسائل فلسفی به سان شیوه نامه چگونگی و تمایز داده ها و تحلیل ها تعریف نشده است. فقدان این مطالعات روش شناسانه در مقطع کارشناسی ارشدِ چنین رشته هائی، آسیب های خود را بیش از دو مقطع قبل و بعد، نشان می دهد. در مرحله تدوین و تالیف پایان نامه های این دوره، با توجه به عدم تعریف روش شناسی تحلیل مسائل فلسفی و گذراندن این دوره به صورت رسمی، شاهد آسیب های مختلفی همچون نحوه گردآوری داده ها، تحلیل اطلاعات و بارورسازی نتایج و تمایز پژوهش ها از یکدیگر هستیم. طراحی دروس مرتبط با روش شناسی پژوهش های فلسفی ضمن ارتقای سطح علمی، با ایجاد مهارت تحلیل داده ها، آشکارا فرآیند فکرورزی فلسفی را در مقاطع مختلف، رشد می دهد و دانشجویان با دریافت حقیقی مفاهیم و ایده های فلسفی، در انتقال اجتماعی و تاریخی آن نقش آفرینی خواهند داشت. در این پژوهش، در آغاز، آسیب شناسی ناشی از فقدان دروس مرتبط با مطالعات روش شناسانه در رشته فلسفه اسلامی ارائه خواهد شد و در پی آن، به تحلیل اهمیت و ضرورت ارائه دروس مرتبط با روش شناسی مطالعات فلسفی همچون تفکر انتقادی، خلاقیت فلسفی، مشاوره فلسفی و روش پژوهش فلسفی خواهیم پرداخت.

کليدواژه ها

روش شناسی، فلسفه، پژوهش های فلسفی، آسیب شناسی.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , ضرورت طراحی دروس معطوف بر روش شناسی پژوهش های فلسفی در مقاطع سه گانه رشته های مطالعات فلسفی , هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • بایستگی های متون آموزشی فلسفه اسلامی برای دانشجویان رشته تعلیم و تربیت اسلامی
  • بایستگی های فلسفه برای کودکان10 تا 12 سال
  • ماهیت عقل و طریقه ی تفکر در نظام فلسفی حکیم سبزواری
  • زبان عربی و فلسفه اسلامی
  • بررسي ميزان دستيابي اهداف آموزشي درس منطق پايه دهم دوره متوسطه دوم از منظر دبير و دانش آموزان مدرسه آمنه شهرستان بردسكن
  • آرنولد توین بی و روش های پژوهش در فلسفه تاریخ
  • بررسی میزان علاقه مندی دانش آموزان نسبت به درس فلسفه در دو مرکز آموزشی دخترانه دوره متوسطه دوم شهرستان سبزوار
  • گام پیشین طراحی متون آموزشی فلسفه اسلامی برای کودکان
  • نوآوری حکیم سبزواری در تبیین وجودی بودن علم و نحوه‌ی اتحاد آن با عالم
  • ضرورت نگارش کتاب «حکمت مشاء» جهت تدریس در مقطع کارشناسی
  • تماس با ما


    خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
    صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
    مخابرات دانشگاه : 44410104 051
    فکس : 44012607 051

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)