عنوان رویداد:
هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
برگزار شده توسط:دانشگاه حکیم سبزواری
تاریخ برگزاری : 08 اسفند 1401
عنوان مقاله:
طراحی برنامه پیشنهادی از تحول در برنامه درسی رشته فلسفه و کلام اسلامی تا ایجاد رشته فلسفه کاربردی ( دوره کارشناسی پیوسته) با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران؛ (براساس برنامه «تحول حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»)
نویسندگان:
فرشته ابوالحسنی نیارکی
دانلود فایلگروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران براساس برنامه «تحول در حوزه آموزش وزارت عتف» (1401-1402)، با هدف به روزرسانی، نیازمحوری، مسأله محوری و توجه به مسائل مبتلابه و چالش های معرفتی مخاطب امروزی، کیفی-سازی برنامه درسی و حذف هم پوشانی ها و سرفصل های تکراری و همچنین افزایش تعدادی واحد درسی عملی و کاربردی (تخصصی) و افزایش مهارت های استدلال، تفکر انتقادی و گفتگوی ثمربخش، و البته توجه به کارآفرینی و موقعیت شغلی مخاطبان، اقدام به تحول در برنامه درسی، سرفصل، متون آموزشی و منابع نموده است که برای این هدف در دو بعد، فعالیت می کند: 1) تغییر در برنامه درسی و متون آموزشی رشته فلسفه و کلام اسلامی؛ 2) ایجاد رشته فلسفه کاربردی. این برنامه آموزشی، با حمایت کمیته تحول برنامه درسی و معاونت آموزشی دانشگاه مازندران در حال برنامه ریزی است و هنوز به مرحله قانونی و اجرا نرسیده است. تغییر در برنامه درسی گاه از طریق 1) استفاده از واحد معادل مناسب با رشته؛ 2) تغییر عنوان، سرفصل یا متون آموزشی؛ 3) حذف تعدادی درس و انتخاب جایگزینی مناسب و 4) تقلیل یا افزایش واحد برخی دروس و ... ارائه می شود. ایجاد رشته فلسفه کاربردی که البته مبتنی بر آموزه ها و مبانی فلاسفه دوره اسلامی طراحی می-شود، با هدف ایجاد یک رشته مهارت محور، کارآفرین و کاربردی-عملی است. این دو رشته، به عنوان دو رشته نظری و کاربردی در یک گروه آموزشی، قابلیت این را خواهند داشت که دانشجو و مخاطبین، از هر دو رشته بهره برده و با توجه به آیین نامه های تدوینی، با گذراندن برخی واحدها از رشته دیگر، در دو رشته فارغ التحصیل شوند.
سند تحول حوزه آموزش وزارت عتف، رشته فلسفه و کلام اسلامی، رشته فلسفه کاربردی، کاربردی سازی، مسأله محوری، نیاز محوری
برای لینکدهی به این مقاله از آدرس زیر استفاده نمایید:
برای ارجاع در منابع از عبارت زیر استفاده کنید:
ابوالحسنی نیارکی، فرشته، 1401، طراحی برنامه پیشنهادی از تحول در برنامه درسی رشته فلسفه و کلام اسلامی تا ایجاد رشته فلسفه کاربردی ( دوره کارشناسی پیوسته) با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران؛ (براساس برنامه «تحول حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»)، هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی، https://cnf.hsu.ac.ir/fa/archive_index.php?c=hakim8&aid=70704
دیگر مقالات این رویداد:
- اشتراکات و افتراقات منظومه حکمت حکیم سبزورای و منظومه تحفة الحکیم شیخ محمد حسین اصفهانی
روح اله زینلی
- بررسی میزان دستیابی به اهداف درس منطق برای دانش آموزان مقطع متوسطه یازدهم و دوازدهم رشته علوم انسانی
رضوان کاربخش راوری، مرضیه بیگم مختاری حسینی
- آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در نظام دانشگاهی ایران: متون آموزشی
عباسعلی منصوری
- لزوم توجه به اعتباریات در متون آموزشی فلسفه ی اسلامی جهت رسیدن به امتداد اجتماعی آن در آینده
مصطفی حجار برقی، رامین گلمکانی
- ضرورت نگارش کتاب «حکمت مشاء» جهت تدریس در مقطع کارشناسی
سیدهادی رضائیان مقدم، حامده راستایی
- داوری بر اختلافات حکیم سبزواری و علامه طباطبایی در علم بعد از ایجاد
محمدرضا فرهمندکیا، محمدمهدی مشکاتی
تماس با ما
خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.1 )