پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه حکیم سبزواری
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
  • آرشیو مقالات
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی
جستجوی مقالات
poster

عنوان رویداد:

هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

برگزار شده توسط:

دانشگاه حکیم سبزواری

تاریخ برگزاری : 08 اسفند 1401

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری

عنوان مقاله:

طراحی برنامه پیشنهادی از تحول در برنامه درسی رشته فلسفه و کلام اسلامی تا ایجاد رشته فلسفه کاربردی ( دوره کارشناسی پیوسته) با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران؛ (براساس برنامه «تحول حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»)

نویسندگان:

فرشته ابوالحسنی نیارکی

دانلود فایل
چکیده

گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران براساس برنامه «تحول در حوزه آموزش وزارت عتف» (1401-1402)، با هدف به روزرسانی، نیازمحوری، مسأله محوری و توجه به مسائل مبتلابه و چالش های معرفتی مخاطب امروزی، کیفی-سازی برنامه درسی و حذف هم پوشانی ها و سرفصل های تکراری و همچنین افزایش تعدادی واحد درسی عملی و کاربردی (تخصصی) و افزایش مهارت های استدلال، تفکر انتقادی و گفتگوی ثمربخش، و البته توجه به کارآفرینی و موقعیت شغلی مخاطبان، اقدام به تحول در برنامه درسی، سرفصل، متون آموزشی و منابع نموده است که برای این هدف در دو بعد، فعالیت می کند: 1) تغییر در برنامه درسی و متون آموزشی رشته فلسفه و کلام اسلامی؛ 2) ایجاد رشته فلسفه کاربردی. این برنامه آموزشی، با حمایت کمیته تحول برنامه درسی و معاونت آموزشی دانشگاه مازندران در حال برنامه ریزی است و هنوز به مرحله قانونی و اجرا نرسیده است. تغییر در برنامه درسی گاه از طریق 1) استفاده از واحد معادل مناسب با رشته؛ 2) تغییر عنوان، سرفصل یا متون آموزشی؛ 3) حذف تعدادی درس و انتخاب جایگزینی مناسب و 4) تقلیل یا افزایش واحد برخی دروس و ... ارائه می شود. ایجاد رشته فلسفه کاربردی که البته مبتنی بر آموزه ها و مبانی فلاسفه دوره اسلامی طراحی می-شود، با هدف ایجاد یک رشته مهارت محور، کارآفرین و کاربردی-عملی است. این دو رشته، به عنوان دو رشته نظری و کاربردی در یک گروه آموزشی، قابلیت این را خواهند داشت که دانشجو و مخاطبین، از هر دو رشته بهره برده و با توجه به آیین نامه های تدوینی، با گذراندن برخی واحدها از رشته دیگر، در دو رشته فارغ التحصیل شوند.

کلیدواژه‌ها

سند تحول حوزه آموزش وزارت عتف، رشته فلسفه و کلام اسلامی، رشته فلسفه کاربردی، کاربردی سازی، مسأله محوری، نیاز محوری

لینک ثابت

برای لینک‌دهی به این مقاله از آدرس زیر استفاده نمایید:

https://cnf.hsu.ac.ir/fa/archive_index.php?c=hakim8&aid=70704
نحوه استناد به مقاله

برای ارجاع در منابع از عبارت زیر استفاده کنید:
ابوالحسنی نیارکی، فرشته، 1401، طراحی برنامه پیشنهادی از تحول در برنامه درسی رشته فلسفه و کلام اسلامی تا ایجاد رشته فلسفه کاربردی ( دوره کارشناسی پیوسته) با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران؛ (براساس برنامه «تحول حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»)، هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی، https://cnf.hsu.ac.ir/fa/archive_index.php?c=hakim8&aid=70704

OpenAccess
مقاله فوق علاوه بر این پایگاه در پایگاه OpenAccess.ir نیز درج شده است http://openaccess.ir/c/hakim8/paper_70704
مشاهده همه مقالات رویداد Poster
دیگر مقالات این رویداد:
  • آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در نظام دانشگاهی ایران: متون آموزشی

    عباسعلی منصوری

  • اشتراکات و افتراقات منظومه حکمت حکیم سبزورای و منظومه تحفة الحکیم شیخ محمد حسین اصفهانی

    روح اله زینلی

  • نوآوری حکیم سبزواری در تبیین وجودی بودن علم و نحوه‌ی اتحاد آن با عالم

    اعظم سادات پيش بين

  • گام پیشین طراحی متون آموزشی فلسفه اسلامی برای کودکان

    عاطفه رستگار

  • بررسی ساختار و محتوای کتاب فلسفه یازدهم انسانی

    فاطمه صحرایی، سید محمد کاظم علوی

  • آسیب شناسی متون موجود در اموزش فلسفه به دانش آموزان پایه یازدهم رشته علوم انسانی

    فاطمه گلی پور سیدخیلی، فرشته ابوالحسنی نیارکی

OpenAccess
مقاله فوق علاوه بر این پایگاه در پایگاه OpenAccess.ir نیز درج شده است http://openaccess.ir/c/hakim8/paper_70704

تماس با ما


خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051

© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.1 )