پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه حکیم سبزواری
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401

طراحی برنامه پیشنهادی از تحول در برنامه درسی رشته فلسفه و کلام اسلامی تا ایجاد رشته فلسفه کاربردی ( دوره کارشناسی پیوسته) با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران؛ (براساس برنامه «تحول حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»)

نویسندگان :

فرشته ابوالحسنی نیارکی

دانلود فایل   
چکیده

گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران براساس برنامه «تحول در حوزه آموزش وزارت عتف» (1401-1402)، با هدف به روزرسانی، نیازمحوری، مسأله محوری و توجه به مسائل مبتلابه و چالش های معرفتی مخاطب امروزی، کیفی-سازی برنامه درسی و حذف هم پوشانی ها و سرفصل های تکراری و همچنین افزایش تعدادی واحد درسی عملی و کاربردی (تخصصی) و افزایش مهارت های استدلال، تفکر انتقادی و گفتگوی ثمربخش، و البته توجه به کارآفرینی و موقعیت شغلی مخاطبان، اقدام به تحول در برنامه درسی، سرفصل، متون آموزشی و منابع نموده است که برای این هدف در دو بعد، فعالیت می کند: 1) تغییر در برنامه درسی و متون آموزشی رشته فلسفه و کلام اسلامی؛ 2) ایجاد رشته فلسفه کاربردی. این برنامه آموزشی، با حمایت کمیته تحول برنامه درسی و معاونت آموزشی دانشگاه مازندران در حال برنامه ریزی است و هنوز به مرحله قانونی و اجرا نرسیده است. تغییر در برنامه درسی گاه از طریق 1) استفاده از واحد معادل مناسب با رشته؛ 2) تغییر عنوان، سرفصل یا متون آموزشی؛ 3) حذف تعدادی درس و انتخاب جایگزینی مناسب و 4) تقلیل یا افزایش واحد برخی دروس و ... ارائه می شود. ایجاد رشته فلسفه کاربردی که البته مبتنی بر آموزه ها و مبانی فلاسفه دوره اسلامی طراحی می-شود، با هدف ایجاد یک رشته مهارت محور، کارآفرین و کاربردی-عملی است. این دو رشته، به عنوان دو رشته نظری و کاربردی در یک گروه آموزشی، قابلیت این را خواهند داشت که دانشجو و مخاطبین، از هر دو رشته بهره برده و با توجه به آیین نامه های تدوینی، با گذراندن برخی واحدها از رشته دیگر، در دو رشته فارغ التحصیل شوند.

کليدواژه ها

سند تحول حوزه آموزش وزارت عتف، رشته فلسفه و کلام اسلامی، رشته فلسفه کاربردی، کاربردی سازی، مسأله محوری، نیاز محوری

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , طراحی برنامه پیشنهادی از تحول در برنامه درسی رشته فلسفه و کلام اسلامی تا ایجاد رشته فلسفه کاربردی ( دوره کارشناسی پیوسته) با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران؛ (براساس برنامه «تحول حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری») , هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی


هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • ضرورت طراحی دروس معطوف بر روش شناسی پژوهش های فلسفی در مقاطع سه گانه مطالعات فلسفی
  • بررسی میزان علاقه مندی دانش آموزان نسبت به درس فلسفه در دو مرکز آموزشی دخترانه دوره متوسطه دوم شهرستان سبزوار
  • گام پیشین طراحی متون آموزشی فلسفه اسلامی برای کودکان
  • فلسفۀ ساعت نگار معاصر
  • تدریس و فلسفه:آسیب شناسی شیوه های تدریس فلسفه اسلامی و فلسفه در مقطع متوسطه دوم و معرفی شیوه های تدریس جدید
  • فلسفۀ ساعت نگار معاصر
  • بایستگی های متون آموزشی فلسفه اسلامی برای دانشجویان رشته تعلیم و تربیت اسلامی
  • آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه های آلمان (مطالعه موردی دانشگاه فرایبورگ)
  • اشتراکات و افتراقات منظومه حکمت حکیم سبزورای و منظومه تحفة الحکیم شیخ محمد حسین اصفهانی
  • لزوم توجه به اعتباریات در متون آموزشی فلسفه ی اسلامی جهت رسیدن به امتداد اجتماعی آن در آینده
  • تماس با ما


    خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
    صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
    مخابرات دانشگاه : 44410104 051
    فکس : 44012607 051

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)