هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
برگزار شده توسط: دانشگاه حکیم سبزواری
تاریخ برگزاری : 08 اسفند 1401
لزوم توجه به اعتباریات در متون آموزشی فلسفه ی اسلامی جهت رسیدن به امتداد اجتماعی آن در آینده
نویسندگان:
مصطفی حجار برقی، رامین گلمکانی
دانلود فایلنظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی تشریح کننده ی نحوه ی تمایز علوم اعتباری و علوم حقیقی از یکدیگر است. علوم اعتباری از نگاه ایشان نسبت به شرایط زمان و مکان و نیازهای انسان متغیر هستند و در مقابل، علوم حقیقی نسبیت بردار نیستند و با تغییر شرایط جهان و نیازهای انسان تغییر نمی کنند. علوم حقیقی بیانگر هستی و نیستی اشیاء و نیکی و بدی اعمال انسان است؛ که در حکمت نظری و عملی که شاخه های عقل نظری هستند به آن پرداخته می شود. علوم اعتباری بیانگر خلاقیت های بشر در عرصه ی مفاهیم برای سامان بخشیدن به امورات زندگی است که با عقل عملی در ارتباط اند. اگر چه مفاهیم اعتباری در علوم با استفاده از مفاهیم حقیقی ساخته می شوند؛ اما در راستای رسیدن به حقایق قرار نمی گیرند؛ بلکه تنها برای ایجاد روابط اجتماعی، در ساخت اراده های فردی و جمعی از آن ها بهره می برند. از آنجا که بسیاری از علوم انسانی از اقتصاد و سیاست گرفته تا تاریخ و ادبیات مشحون از اعتباریات و گاه مخلوط از اعتباریات و حقیقیات و درگیر نحوه ی تفکیک آنهاست؛ به نظر می رسد نظریه ی اعتباریات علامه می تواند دروازه ی ورود مناسبی برای رسیدن به کارکرد های اجتماعی فلسفه ی اسلامی باشد. برای رسیدن به این مقصود لازم است برخاستگی نظریه اعتباریات از دل حکمت اسلامی مورد توجه ویژه قرار گیرد و در کنار آموزش فلسفه ی اسلامی به این نظریه توجه ویژه شود. متأسفانه پژوهش هایی که تاکنون در رابطه با نظریه اعتباریات صورت گرفته است عموما یارای برقراری نسبت بین این نظریه با ساختار اصیل فلسفه ی اسلامی را نداشته و آن را به صورت جزیره ای منفصل از حکمت متعالیه نگریسته اند. توجه به این نظریه در متون آموزشی فلسفه اسلامی می تواند نقش موثری در امتداد اجتماعی فلسفه اسلامی در آینده داشته باشد. در این نوشتار به شیوه ی تحلیلی - توصیفی به این سؤالات پرداخته شده است: 1- چگونه نظریه اعتباریات می تواند در ایجاد امتداد اجتماعی فلسفه اسلامی مؤثر باشد؟ 2- چرا پرداختن به نظریه ی اعتباریات یکی از لوازم متون آموزشی فلسفه اسلامی در دوران معاصر است؟
اعتباریات، امتداد اجتماعی فلسفه، علوم انسانی، آموزش فلسفه
برای لینکدهی به این مقاله از آدرس زیر استفاده نمایید:
برای ارجاع در منابع از عبارت زیر استفاده کنید:
حجار برقی، مصطفی، گلمکانی، رامین، 1401، لزوم توجه به اعتباریات در متون آموزشی فلسفه ی اسلامی جهت رسیدن به امتداد اجتماعی آن در آینده، هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی، https://cnf.hsu.ac.ir/fa/archive_index.php?c=hakim8&aid=70713
دیگر مقالات این رویداد:
- ضرورت نگارش کتاب «حکمت مشاء» جهت تدریس در مقطع کارشناسی
سیدهادی رضائیان مقدم، حامده راستایی
- بایستگی های متون آموزشی فلسفه اسلامی برای دانشجویان رشته تعلیم و تربیت اسلامی
میترا شمس آبادی، سید محمدکاظم علوی
- بایسته های آموزش درس فلسفه دوره دوم دبیرستان
مرضیه صفاریان، محمدرضا ارشادی نیا، سید محمد کاظم علوی
- آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه های آلمان (مطالعه موردی دانشگاه فرایبورگ)
سید احمد حسینی
- فلسفۀ ساعت نگار معاصر
فاطمه نیک فر
- داوری بر اختلاف حکیم سبزواری و علامه طباطبایی در مسأله عقول عرضیه
محمدرضا فرهمندکیا
تماس با ما
خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.1)