

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری
دوازدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی
تاریخ برگزاری : 01 آبان ماه 1401
شیوههای اقناع مخاطب در تاریخ بیهقی
جواد حبیبی زاده
ارتباط برقرار کردن با مخاطب و ارائۀ مطالب به گونهای که قانع کننده و اقناعگر باشد، هنری است که ویژگی خاصی به کلام نویسنده میدهد. زیرا یکی از عوامل موثر در اقناع، پیام قابل فهم برای مخاطبان است. برای رسیدن به این هدف – اقناع- مهمترین کار برقراری ارتباط با اوست. تاریخ بیهقی کتابی است که به مخاطب توجه بسیار زیادی داشته است. اقناع مخاطب و تلاش جهت قانع کردن او در جایجای تاریخ بیهقی قابل مشاهده است. لذا این مقاله با شیوۀ تحلیلی و توصیفی، با استفاده از منابعی در زمینه ارتباطات اقناعی و منابع مرتبط با تاریخ بیهقی، ضمن شناسایی این مسئله، به بررسی و تحلیل آن در تاریخ بیهقی پرداخته است. طبق بررسیهای انجام شده در نهایت این نتیجه حاصل شد که بیهقی در کتابش از انواع شگردها و شیوههای اقناع مثل شگردهای تصویری، زبانی و موسیقایی و همچنین شیوههای منطقیِ نقل قول، دلیل و برهان، حب و بغض، برانگیختن عواطف و احساسات برای اقناع مخاطب سود جسته است، و با توجه به اینکه هرکدام از این شگردها و شیوهها در جای خود و به موقع مورد استفاده قرار گرفتهاند، نهایت تاثیر را بر مخاطب داشتهاند.
واژههای کلیدی: اقناع، مخاطب، شگردهای هنری، شگردهای منطقی
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , شیوههای اقناع مخاطب در تاریخ بیهقی , دوازدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی

تاریخ برگزاری : 01 آبان ماه 1401
تماس با ما
خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)