عنوان رویداد:
هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
برگزار شده توسط:دانشگاه حکیم سبزواری
تاریخ برگزاری : 08 اسفند 1401
عنوان مقاله:
آسیب شناسی متون آموزشی موجود در آموزش فلسفه به دانش آموزان
نویسندگان:
سیده فاطمه زهرا میردلیر، فرشته ابوالحسنی نیارکی
دانلود فایلدر این مقاله سعی بر این شده است که به مشکلات و نقایص موجود در متون آموزشی فلسفه به دانش آموزان در مدارس بپردازیم. نواقص و مشکلاتی که باعث آسیب به روند فهم بهتر فلسفه به دانش آموزان می شود. درس فلسفه و در کل آموزش فلسفه بر رشد مهارتهای ارتباطی کودکان تاثیر به سزایی دارد و باید به شیوه آموزش آن توجه بیشتری داشت. در رشته انسانی در مدارس در سال یازدهم و دوازدهم دانش آموزان درسی تحت عنوان فلسفه دارند. این درس عموما برای دانش آموزان درسی سخت و پر از مفاهیم جدید و دشوار است که اغلب دانش آموزان علاقه ای به خواندن آن ندارند ؛یکی از علت های عمده این امر دشواری متن و آشنا نبودن دانش آموزان با این گونه متن ها است. علاوه بر آن با وجود اینکه قبل از فلسفه دانش آموزان در سال دهم درسی تحت عنوان منطق دارند و تا حدودی با اصطلاحات منطقی و فلسفی و در کل شیوه این دروس آشنا می شوند بازهم آسیب در دروس فلسفه مشاهده می شود. علت دیگر که در بحث فلسفه برای دانش آموزان آسیب زاست و نمی گذارد که آنها به راحتی و بدون دغدغه به مسائل فلسفی و گشت و گذار در حوزه های آن بپردازند مسئله کنکور با سوالات بسیار فراتر از کتاب و اصطلاحات دشوار تر از کتاب است که باعث گیج و گنگ شدن دانش آموزان نسبت به مفاهیم فلسفی کتاب و پیدا شدن دید منفی به این درس می شود. جدای از این مشکلات زمانی که با زبانی خودمانی و بیانی واضح مفاهیم فلسفی در کلاس عنوان می شود شاهد ایجاد انگیزه و اشتیاق برای این درس در دانش آموزان هستیم ؛ بنابر این بهتر است نگرشی جدید در تدریس این درس به دانش آموزان در مدارس داشته باشیم.
آموزش فلسفه،مدارس،ایران
برای لینکدهی به این مقاله از آدرس زیر استفاده نمایید:
برای ارجاع در منابع از عبارت زیر استفاده کنید:
فاطمه زهرا میردلیر، سیده، ابوالحسنی نیارکی، فرشته، 1401، آسیب شناسی متون آموزشی موجود در آموزش فلسفه به دانش آموزان، هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی، https://cnf.hsu.ac.ir/fa/archive_index.php?c=hakim8&aid=70690
دیگر مقالات این رویداد:
- لزوم توجه به اعتباریات در متون آموزشی فلسفه ی اسلامی جهت رسیدن به امتداد اجتماعی آن در آینده
مصطفی حجار برقی، رامین گلمکانی
- آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه های آلمان (مطالعه موردی دانشگاه فرایبورگ)
سید احمد حسینی
- بررسی میزان دستیابی به اهداف درس منطق برای دانشآموزان مقطع متوسطه یازدهم و دوازدهم رشته علومانسانی
رضوان کاربخش راوری
- داوری بر اختلاف حکیم سبزواری و علامه طباطبایی در مسأله عقول عرضیه
محمدرضا فرهمندکیا
- طراحی مدل برنامه درسی دانشگاهی مبتنی بر مدل هاردن
امینه محبی امین، سمیه محبی امین
- آسیب شناسی سبک نگارشی عربی در متون فلسفی (مطالعه موردی نهایة الحکمة اثر علامه طباطبایی )
میترا علیشاهی
تماس با ما
خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.1 )