پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه حکیم سبزواری
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
  • آرشیو مقالات
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی
جستجوی مقالات
poster

عنوان رویداد:

هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

برگزار شده توسط:

دانشگاه حکیم سبزواری

تاریخ برگزاری : 08 اسفند 1401

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری

عنوان مقاله:

آسیب شناسی متون آموزشی موجود در آموزش فلسفه به دانش آموزان

نویسندگان:

سیده فاطمه زهرا میردلیر، فرشته ابوالحسنی نیارکی

دانلود فایل
چکیده

در این مقاله سعی بر این شده است که به مشکلات و نقایص موجود در متون آموزشی فلسفه به دانش آموزان در مدارس بپردازیم. نواقص و مشکلاتی که باعث آسیب به روند فهم بهتر فلسفه به دانش آموزان می شود. درس فلسفه و در کل آموزش فلسفه بر رشد مهارتهای ارتباطی کودکان تاثیر به سزایی دارد و باید به شیوه آموزش آن توجه بیشتری داشت. در رشته انسانی در مدارس در سال یازدهم و دوازدهم دانش آموزان درسی تحت عنوان فلسفه دارند. این درس عموما برای دانش آموزان درسی سخت و پر از مفاهیم جدید و دشوار است که اغلب دانش آموزان علاقه ای به خواندن آن ندارند ؛یکی از علت های عمده این امر دشواری متن و آشنا نبودن دانش آموزان با این گونه متن ها است. علاوه بر آن با وجود اینکه قبل از فلسفه دانش آموزان در سال دهم درسی تحت عنوان منطق دارند و تا حدودی با اصطلاحات منطقی و فلسفی و در کل شیوه این دروس آشنا می شوند بازهم آسیب در دروس فلسفه مشاهده می شود. علت دیگر که در بحث فلسفه برای دانش آموزان آسیب زاست و نمی گذارد که آنها به راحتی و بدون دغدغه به مسائل فلسفی و گشت و گذار در حوزه های آن بپردازند مسئله کنکور با سوالات بسیار فراتر از کتاب و اصطلاحات دشوار تر از کتاب است که باعث گیج و گنگ شدن دانش آموزان نسبت به مفاهیم فلسفی کتاب و پیدا شدن دید منفی به این درس می شود. جدای از این مشکلات زمانی که با زبانی خودمانی و بیانی واضح مفاهیم فلسفی در کلاس عنوان می شود شاهد ایجاد انگیزه و اشتیاق برای این درس در دانش آموزان هستیم ؛ بنابر این بهتر است نگرشی جدید در تدریس این درس به دانش آموزان در مدارس داشته باشیم.

کلیدواژه‌ها

آموزش فلسفه،مدارس،ایران

لینک ثابت

برای لینک‌دهی به این مقاله از آدرس زیر استفاده نمایید:

https://cnf.hsu.ac.ir/fa/archive_index.php?c=hakim8&aid=70690
نحوه استناد به مقاله

برای ارجاع در منابع از عبارت زیر استفاده کنید:
فاطمه زهرا میردلیر، سیده، ابوالحسنی نیارکی، فرشته، 1401، آسیب شناسی متون آموزشی موجود در آموزش فلسفه به دانش آموزان، هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی، https://cnf.hsu.ac.ir/fa/archive_index.php?c=hakim8&aid=70690

OpenAccess
مقاله فوق علاوه بر این پایگاه در پایگاه OpenAccess.ir نیز درج شده است http://openaccess.ir/c/hakim8/paper_70690
مشاهده همه مقالات رویداد Poster
دیگر مقالات این رویداد:
  • لزوم توجه به اعتباریات در متون آموزشی فلسفه ی اسلامی جهت رسیدن به امتداد اجتماعی آن در آینده

    مصطفی حجار برقی، رامین گلمکانی

  • آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه های آلمان (مطالعه موردی دانشگاه فرایبورگ)

    سید احمد حسینی

  • بررسی میزان دستیابی به اهداف درس منطق برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی

    رضوان کاربخش راوری

  • داوری بر اختلاف حکیم سبزواری و علامه طباطبایی در مسأله عقول عرضیه

    محمدرضا فرهمندکیا

  • طراحی مدل برنامه درسی دانشگاهی مبتنی بر مدل هاردن

    امینه محبی امین، سمیه محبی امین

  • آسیب شناسی سبک نگارشی عربی در متون فلسفی (مطالعه موردی نهایة الحکمة اثر علامه طباطبایی )

    میترا علیشاهی

OpenAccess
مقاله فوق علاوه بر این پایگاه در پایگاه OpenAccess.ir نیز درج شده است http://openaccess.ir/c/hakim8/paper_70690

تماس با ما


خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051

© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.1 )