عنوان رویداد:
اولین همایش علمی - دانشجویی علوم ورزشی
برگزار شده توسط:دانشگاه حکیم سبزواری
تاریخ برگزاری : 24 بهمن 1401
عنوان مقاله:
مداخلات روانشناختی مرتبط با تعادل سالمندان: مطالعه مروری
نویسندگان:
سید مهدی حسینی مزینانی، زهرا استیری
دانلود فایلمقدمه: از مهمترین عوارض تغییرات فیزیکی و شناختی دوران سالمندی، سقوط یا افتادن ناشی از نقص در حفظ تعادل ایستا و پویاست. حفظ تعادل قامتی به همکاری سیستمهای مختلف حسی، حرکتی، شناختی و روانشناختی مربوط است. افتادن سالمندان مشکلات مختلف جسمی، روانی،اجتماعی و اقتصادی را بهدنبال خواهد داشت. از این رو، برای شناسایی راههای کاهش خطر افتادن، در تحقیقات، نقش مداخلات متنوعی بررسی شده است. تنوع استفاده از مداخلات و نتایج متعدد و گاه ضد و نقیض، چالش جدی تشخیص روشهای موثرتر برای حفظ یا بهبود تعادل در سالمندان است. مطالعات مروری، تحلیل محتوا و فراتحلیل پژوهشهای مرتبط میتواند با دستهبندی درست نتایج و مقایسه میزان اثربخشی مداخلات، مسیر دستیابی به کاربردیترین مداخلات را کوتاه کند. بررسی مقالات مرتبط نشان میدهد که عمده مداخلات مورد استفاده شامل تمرینهای مختلف بدنی( قدرتی، تعادلی،انعطافپذیری و چند بعدی) است و در مطالعات مروری مختلفی اثربخشی برخی از این مداخلات، مقایسه شده است. ترکیب مداخلات دوگانه حرکتی-شناختی نیز با روشهای متنوعی بررسی شده که در مجموع، برتری نسبی در برابر مداخلات صرفا حرکتی را تایید میکنند. اماعوامل روانشناختی مرتبط با تعادل سالمندان مطالعات کمتری را شامل میشود. خودکارآمدی تعادل( اعتماد به تعادل) و خودکارآمدی افتادن(عدم ترس از افتادن) مبتنی بر نظریه خودکارآمدی باندورا از سازههای روانشناختی مهم در بحث تعادل سالمندان هستند که با سایر مشکلات روانشناختی از جمله اضطراب و افسردگی رابطه دوسویه اثبات شده دارند. بنابراین، مرور مقالات مرتبط میتواند باعث شناسایی مداخلات روانشناختی موثر بر این سازهها شده و استفاده از آنها احتمال سقوط سالمندان را کاهش خواهد داد. روششناسی: این تحقیق از نوع مروری بود. برای دستیابی به مقالات مرتبط از پایگاههای اطلاعاتی نورمگز، پایگاه اطلاعاتی جهاد دانشگاهی و نشریه سالمند با استفاده از کلیدواژه های تعادل سالمندان، اعتماد به تعادل و ترس از افتادن استفاده شد. نتایج: مداخلات روانشناختی مورد استفاده در بحث تعادل سالمندان از بین 30 مقاله منتخب شامل تمرینات ذهنی(9 مورد)، کانون توجه(6مورد)، تصویرسازی ذهنی(4 مورد)، ذهن آگاهی ( 5 مورد)، واقعیت مجازی(2 مورد) ،خودگفتاری(2 مورد) و خود تنظیمی(2مورد) بود. بحث و نتیجهگیری: استفاده از مداخلات روانشناختی علیرغم اثبات تاثیر در یادگیری مهارتهای متعدد و شناخت چگونگی تاثیر بر یادگیری تکالیف مختلف، در تحقیقات تعادلی سالمندان گسترش لازم را پیدا نکرده است. با توجه به اینکه انجام تمرینات فیزیکی در دورههای یادگیری طولانی، برای بسیاری از سالمندان مشکلساز بوده و در برخی تحقیقات باعث افت تعداد آزمودنیها و پایین آمدن کیفیت تحقیق میشود، از طرفی، مطالعات موجود، اثرات مثبت آنها را تایید میکنند، آشنایی با این مداخلات و تحقیقات بیشتر میتواند در چگونگی استفاده کارآمدتراز آنها موثر باشد.
تعادل سالمندان، مداخلات روانشناختی
برای لینکدهی به این مقاله از آدرس زیر استفاده نمایید:
برای ارجاع در منابع از عبارت زیر استفاده کنید:
مهدی حسینی مزینانی، سید، استیری، زهرا، 1401، مداخلات روانشناختی مرتبط با تعادل سالمندان: مطالعه مروری، اولین همایش علمی - دانشجویی علوم ورزشی، https://cnf.hsu.ac.ir/fa/archive_index.php?c=sscss1&aid=70584
دیگر مقالات این رویداد:
- لوردوز و مزیت های آن در ورزش های مختلف
محمد روکی
- تاثیر دو برنامه تمرینی برشاخص های آمادگی جسمانی و قابلیت های حرکتی کودکان کم توان ذهنی
زهرا برزنونی
- اثر بینایی بر تعادل تعادل ایستا افراد ورزشکار و غیر ورزشکار
فائزه رحیمی
- تاثیر شش هفته تمرینات هوازی توام با استنشاق اسانس نعناع بر توان هوازی، فاکتورهای عملکردی ریه
ملیکا دنیوی هدایت آباد
- پدیدارشناسی تجارب زیسته داوران ورزشی
شیما محمدپور
- اثر یک دوره تمرینات بازتوانی قلبی برتوان عملکردی بیماران قلبی
ملیکا دنیوی هدایت آباد
تماس با ما
خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.1 )