عنوان رویداد:
اولین همایش علمی - دانشجویی علوم ورزشی
برگزار شده توسط:دانشگاه حکیم سبزواری
تاریخ برگزاری : 24 بهمن 1401
عنوان مقاله:
تاثیر هماهنگی حرکتی بر ارتباطات اجتماعی و اعتماد به نفس کودکان
نویسندگان:
محسن هادوی فر
دانلود فایلچکیده اکثر محققان بر این باورند که ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻴﻬﺎی جسمی ﻭ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺒﺐ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺗﺮﻣﻴﻢ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻴﻬﺎی ﺫﻫﻨﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. فعالیت های ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺣﺮﻛﺘﯽ ﺍﺳﺎﺱ ﺭﺷﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ و ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ است و ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻭ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺍﻳﻦ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎ به رشد ذهنی کمک می کند.ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺧﻮﺩﺷﻨﺎﺳﯽ ﻭ ﺧﻮﺩﺁﮔﺎﻫﯽ ﻛﻮﺩﻙ از ﺑﺪﻥ ﻭ ﺣﺮﻛﺎﺗﺶ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﺣﺮﻛﺘﯽ – ﺍﺩﺭﺍﻛﯽ ﻛﻮﺩﻙ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍی ﺑﺮﺍی ﻛﺸﻒ ﺩﻧﻴﺎی ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ، ﺑﺮﻗﺮﺍﺭی ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﺎ ﺍﺷﻴﺎ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﺗﻌﺎﻣﻼﺕ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﻭ ﻫﻴﺠﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ، ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺍﺯ ﺟﻤله ﺗﻌﺎﻣﻼﺕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ هستند ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﺴﺮﻳﻊ ﺭﺷﺪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﮥ ﻛﻮﺩﻙ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﯽ ﻭ ﺑﺎﺯﻳﻬﺎی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﺗﺮﺑﻴﺘﯽ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺷﯽ ﺑﺴﺘﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍی ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻭ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺫﻫﻨﯽ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺍﺳﺖ. ﺣﺮﻛﺖ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍی است که با آن ﺷﻜﻞ، ﺟﻬﺖ ﻳﺎﺑﯽ ، وزن، زمان و مکان و در مجموع ادراک فضایی ﺭﺍ می توان ﺑﻪ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺍﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻣﻮﺯﺵ ، ﻛﻤﻴﺖ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻧﻈﺮی ﺑﺮﺍی ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺧﺴﺘﻪ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ و با فعالیت بدنی بهتر آموزش می بینند. فعالیت های بدنی مثل ورزش کردن جریان خون را در تمامی قسمت های بدن از جمله مغز افزایش می دهد و افزایش خون تازه و سرشار از اکسیژن در مغز سبب می شود که تمرکز، سرعت، تفکر و استدلال پیچییده بهبود یابد . یافته های حاصل از پژوهش هایی که طی ۵۰ سال گذشته صورت گرفته اند نشان می دهد کودکانی که عادت به فعالیت بدنی دارند عملکرد تحصیلی شان بهتر است. حال آنکه ورزش های آبی تجربه ی بسیار متفاوت تر و چالش های جدیدی از رفتار حرکتی را می تواند سر راه کودک قرار دهد. در مبحث شنا کودک به ضمام اینکه شنا ورزشی انفردایست نیاز دارد در خود قوه ی اعتماد کردن را بالا ببرد ، فرقی نمیکند ، ناجی خود باشد یا کسی از همراهان او در محیط آب ، نتیجه ی مطالعات انجام شده میگوید شنا توصیفی از چالش های زندگی برای هر کودک است گاهی برای حل آن بابد دست کسی را گرفت و گاهی با روشنفکری به راه حل رسید ، مرکزیت هر توانایی در خود کودک است اگر میتواند راه برود ، اگر میتواند بنشیند و تمام اینها و گاها فقط محرک هایی مانند ورزش نیاز است برای بلوغ رسیدن این توانایی ها، در مبحث ارتباطات با اجتماع و اعتماد به نفس، این نقش یادگیری حرکتی است که فرد را نیازمند جامعه میکند.
ورزش شنا، هماهنگی حرکتی، ارتباطات اجتماعی، اعتماد به نفس کودکان
برای لینکدهی به این مقاله از آدرس زیر استفاده نمایید:
برای ارجاع در منابع از عبارت زیر استفاده کنید:
هادوی فر، محسن، 1401، تاثیر هماهنگی حرکتی بر ارتباطات اجتماعی و اعتماد به نفس کودکان، اولین همایش علمی - دانشجویی علوم ورزشی، https://cnf.hsu.ac.ir/fa/archive_index.php?c=sscss1&aid=70587
دیگر مقالات این رویداد:
- تقویت و تمرکز در تیراندازی با کمان
ستاره فرهمند جهان آباد
- مقایسه اثر یک دوره تمرین طنابزنی بر برخی عوامل آمادگیجسمانی و حرکتی بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی
جواد چراغیان، امیر حسین حقیقی
- آموزش های مدرن در بهبود مهارتهای حرکتی و شناختی در کودکان دارای اختلال کمبود توجه و بیش فعالی: مطالعه مروری
فاطمه اهتمام
- تمرینات پلایومتریک و تاثیر آن بر استقامت قلبی عروقی
امیرمحمد زارع پور
- مقایسه تعادل افراد دارای کم توان ذهنی و سالم
فائزه رحیمی
تماس با ما
خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.1 )