

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری
اولین همایش علمی - دانشجویی علوم ورزشی
تاریخ برگزاری : 24 بهمن ماه 1401
آموزش های مدرن در بهبود مهارتهای حرکتی و شناختی در کودکان دارای اختلال کمبود توجه و بیش فعالی: مطالعه مروری
فاطمه اهتمام
مقدمه: اختلال نقص توجه، اختلال عصبی توسعهای شایعی است که علاوه بر علائم اصلی بیشفعالی بیتوجهی، و تکانشگری،شامل اختلالات عملکردی در زمینههایی مانند متمرکز ماندن، اختلال رفتار و افسردگی نیز می باشد. در حال حاضر، روشهای درمانی بیشتر شامل داروها، مشاوره روانی، و درمان رفتاری است. اغلب تشخیصها در سنین خردسالی در ابتداتوسط والدین انجام میشود و همواره والدین به طور فزایندهای به دنبال جایگزینهایی برای درمانهای دارویی هستند. مداخلات غیردارویی برای اختلال نقص توجه درمانهای مفیدی هستند، یکی از مداخلات مداخلات مبتنی بر آموزش میباشد، اغلب افرادی که مبتلا به اختلالاتی ناشی کمبود توجه و بیش فعالی هستند در اموزش ها مقاومت نشان داده و بی حوصلگی و کاهش انگیزه و بی توجهی برای ادامه آموزش آن ها رخ میدهد، بنابراین هدف از این مطالعه بررسی مروری مقالات مبتنی بر مداخلات آموزشی مدرن در جهت تعیین میزان اثر بخشی آنها بر این اختلال است روششناسی: این مقاله از نوع مروری بود. جهت دستیابی به مطالعات مرتبط بانک اطلاعاتی Google Scholar با کلیدواژههای تمام انگلیسی، نقص توجه، بیشفعالی مداخلات غیردارویی، مداخلات ADHD، مورد جستجو قرار گرفت. نتایج: در ابتدا30 مقاله مورد بررسی و از این میان 9 مقاله آموزشی، 3 مقاله آموزش با بازی های مجازی، آموزش در کنار حیوانات2 مقاله، آموزش با موسیقی2 مقاله ، و آموزشهای حمایت گرانه با والدین 2 مقاله انتخاب شد. در تمام این مداخلات آموزشی، به کاهش مشکلات حرکتی و شناختی کودکان بیش فعال اشاره شده است به طوریکه بیان داشتند مداخلات مدرن منجر به تسریع در یادگیری در مهارتهای حرکتی و افزایش توجه و کاهش اضطراب این افراد شد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به تغییرات سریع شیوه زندگی انسان ها، تنوع و نزدیک بودن آموزش ها به زندگی واقعی می تواند فرد را در مواجهه با موقعیت های واقعی زندگی با اضطراب کمتری مواجهه کند و از طرفی جذابیت محورهای آموزشی برای کودکان ADHD یکی از بارز ترین مواردی است که می تواند فرد با حوصله و صبر برای استمرار در آموزش ها تشویق نماید، بنابراین باید همواره به تنوع و نزدیک به واقعیت بودن برنامه های های آموزشی و به روزرسانی آموزشها توجه شود. با توجه به اثر بخشی آموزشهایی نظیر بازی های واقعیت مجازی، موسیقی و حیوان درمانی بر مهارت های حرکتی و شناخت این کودکان، مربیان باید با توجه به نیازهای مقتضی به زمان این کودکان برنامه های آموزشی را برای کاهش بار اثرات این اختلال طراحی نمایند، تا در مراکز آموزشی آموزش های موثر، مفید و به روز استفاده گردد.
اختلال نقصتوجه بیشفعالی، کودکان، موسیقی،بازی های واقعیت مجازی،حیوان درمانی، ADHD
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , آموزش های مدرن در بهبود مهارتهای حرکتی و شناختی در کودکان دارای اختلال کمبود توجه و بیش فعالی: مطالعه مروری , اولین همایش علمی - دانشجویی علوم ورزشی

تاریخ برگزاری : 24 بهمن ماه 1401
تماس با ما
خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)