در دنیای امروز رشد و تعالی جوامع به عوامل متعددی وابسته است که یکی از مهمترین آنها امر آموزش و کیفیت تدریس در مراکز آموزشی است. ازجمله بنیادی ترین آموزش هایی که توان ایجاد تغییر در عملکرد افراد را داراست، آموزش اندیشیدن و به ویژه درست اندیشیدن ا و...
برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری
هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
ازجمله هدفهایی که آموزش وپرورش به دنبال آن است، ایجادتغییر در ساختار و فرآیند ذهنی (تفکری نظام مند، استدلال گرا، خلاق و نوآور) دانش آموزان است. به صورتی که دانش آموزان به این توانایی برسندکه آموخته هایشان را در موقعیت جدید هم به کار ببندد. یکی از م و...
حکیم سبزواری و علامه طباطبایی از حکمای اسلامی هستند که در بعضی مسائل فلسفی اختلافاتی دارند. از جمله این اختلافات، اختلافات این دو حکیم الهی در بحث الهیات بالمعنی الاخص می باشد. اختلافات نفی و اثباتی این دو در بحث الهیات را می توان در دو بحث علم فعلی و...
از آنجا که فلسفه علمی است برای درست اندیشیدن و درست زیستن، بنابراین در تمام مراحل زندگی مؤثر،مفید و ضروری خواهد بود هرچه از سنین پایینتر ذهن انسان در این راستا گام بردارد و سنگ بنای اندیشیدن او در مسیر صحیح قرار گیرد نتایج بهتری حاصل می آید. آموزش و...
بین دو منظومه حکمت و...
درمتون فلسفی ابتدا باید مباحث زیربنایی مطرح شود،موضوعات علوم تعریف شود و سپس به اثبات وتحلیل آن ها بپردازد تا فلسفه آموز دچار مشکل نشود. فلسفه انسان را برای خوب اندیشیدن و خوب زیستن آموزش می دهد. یکی از وظایف رشته تعلیم و تربیت این است که نظام تربیت و...
علوم انسانی، همواره از مهمترین علوم شناخته شده است زیرا رشد دانش، فرهنگ و تمدن ها در جهان، وابسته به علوم انسانی است؛ لذا جوامع در تلاش اند با مدیریت و برنامه ریزی موجب، ارتقا و کاربردسازی رشته های علوم انسانی شوند . رشته فلسفه و حکمت اسلامی، که و...
چکیده مقاله فرایند یاددهی – یادگیری درس فلسفه از پیچیدگی هایی ویژه برخوردار است و معلم یکی از مولفه های تاثیر گذار در این امر به شمار می آید. او با نقش ویژه و کلیدی خود برای آموزش درس فلسفه، باید ابتدا مهارت هایی را کسب نموده و با پرورش قدرت و توان و...
اين تحقيق با هدف بررسي ميزان دستيابي اهداف آموزشي درس منطق دوره متوسطه دوم (پايه دهم)صورت گرفته است ، تا با موشكافي موقعيت موجود مجال بالا بردن كيفيت آموزشي و تأمين برنامه دلخواه آموزشي مهيا شود. يكي از ريشه هاي عمده برنامه هاي تحصيلي ، اهداف آموزشي و...
برنامۀ درسی آموزش عالی دارای سابقه ای به اندازه دانشگاه است و در نیم قرن گذشته با انباشت دانش نظری زمینه لازم برای تبدیل شدن به یک موضوع مطالعاتی و حتی زمینۀ تخصصی را پیدا کرده است. برنامه درسی دانشگاه نیاز به تغییر و همسو شدن با نیازهای محلی و بومی و...
براساس برنامه درسی رشته فلسفه و حکمت اسلامی مقطع کارشناسی مصوب سال 1398 وزارت عتف، «حکمت مشاء» در قالب سه کد درس و به ارزش ده واحد تعریف شده است. در حکمت اسلامی، فارابی و ابنسینا به عنوان دو فیلسوف مشائی برجسته شناخته شده اند. البته به دلایل تاریخی و...
حکیم سبزواری، فیلسوف نامداری است که به شرح و تفسیر عبارات ملاصدرا میپردازد و البته در برخی از مباحث فلسفی همچون وجودی بودن علم و نحوهی اتحاد علم و عالم و معلوم نیز دیدگاه و نگرش ویژهی خویش را بیان میکند. وی براساس نظریه اضافه اشراقی به تبیی و...
افکار فلسفی موجود در دنیا به صورت ساعت نگار به گونههای مختلف پیش میرود. فلسفه فقط خواندن کتابهای اسفار یا شرح منظومه نیست، بلکه میتوان با مبنا قرار دادن آنها و حرکت جوهری درخودِ فلسفۀ اسلامی یعنی توقف نکردن در مفاهیم با حقایق وجودی به رویارویی با و...
زبان عربی از دیرباز در خدمت علوم فلسفه و منطق اسلامی بوده است. نقطه اوج این خدمات را می توان قرن سوم و چهارم اسلامی دانست؛ دوره ای که با تأسیس بیت الحکمة و دارالترجمه توسط خلفای عباسی فیلسوفان مسلمان با آثار تمدنی یونان باستان آشنا شدند و مترجمانی هم و...
در این مقاله درباره تعریف فلسفه، فلسفه در آغاز، ضرورت تامل و طرح پرسشهای فلسفی و فلسفه ذهن توضیح می دهد.فلسفه، تفکر است. تفکر درباره کلیترین و اساسیترین موضوعاتی که در جهان و در زندگی با آنها روبه رو هستیم. فلسفه هنگامی پدیدار میشود که پرسشهایی ب و...
از قدما نقل شده است که از برای هریک از انواع موجود در عالم ماده، فرد مجرد عقلانی در عالم مجردات موجود است که مدبر موجودات مادی می باشد. انواع مادیه برای اتصال به رب النوع (عقل عرضی) خود دائماً در حرکت می باشند و غایت وجودی آنها رسیدن به موطن اصلی و پ و...
تحلیل داده های هر علمی، مسبوق بر شفافیت در برگرفتِ روش متناسب با آن ساحت علمی است. فقدان تبیین درست از روش علمی، آسیب های مختلفی از حیث تحلیل مطالب، تمایز مسائل، و بهره وری نتایج ایجاد خواهد نمود. رشته های حوزه مطالعات فلسفی در زمان حاضر بیش از ارتقا و...
پژوهش حاضر با هدف میزان علاقه مندی دانش آموزان دوره متوسطه دوم(پایه یازدهم) در سال تحصیلی(۱۴۰۱) شهرستان سبزوار برای درس فلسفه انجام شده و از طریق پرسش نامه پژوهشگر ساخته، روی ۴۰ دانش آموز سنجیده شده است. با توجه به این که آموزش فلسفه به دانش آموزان ن و...
چکیده امروز تقریبا تمام اساتید،محققان،صاحب نظران و دوست داران فلسفه بر این امر متفق القول اند که فلسفه اسلامی در عصر حاضر رونق شایسته خود را ندارد.صرف نظر از علل کلان این رکود،یکی از علل مهم این امر مربوط به نقص ها و ضعف های حوزه آموزش فلسفه در نظا و...
چکیده حکیم سبزواری نمونه ی برتر و والا از حکیمی است که سهروردی در آغاز کتاب حکمة الاشراق از آن سخن گفته؛«یعنی کسانی که در حکمت نظری و تجربه ی معنوی استاداند». مسأله ی مورد بررسی ما ماهیت عقل و طریقه ی تفکر با توجه به شرح منظومه است. شناخت جایگاه عقل و...
آموزش فلسفه یکی از بخش های مهم در نظام آموزشی است که با وجود اهمیتی که دارد از آسیب های فراوانی رنج می برد. این پژوهش می کوشد بر مبنای مشاهده و تجربه ای که از تدریس فلسفه در دانشگاه های ایران حاصل شده است به بیان برخی از این مشکلات و راه حل های پیشنه و...
توجه به حکمت عملی بعنوان دانشی برهانی که به شناسایی و تنظیم گری عمل فردی و اجتماعی انسان در راسستای سعادت وی می پردازد و ارتباط وثیقی که با علوم انسانی از جهت مبادی، اهداف، موضوعات و مسائل دارد، ضرورت طراحی درسی را توجیه می-سازد که ضمن برقرار ساختن ا و...
زبان عربی به عنوان یکی از مولفه های فرهنگی تمدنِ اسلامی شاخص ترین عامل وحدت میان مسلمانان است. این زبان رسمی در سیر تاریخی خود و در قرن های اولیه اسلام پس از فتوحات اسلامی و بادرنوردیدن مرزهای جغرافیایی به ایران راه یافت. بهره مندی ایرانیان از زبان ر و...
کتاب های درسی به تعمیق و تحکیم یادگیری کمک می کند.کتاب های فلسفه نقش موثری در فرآیند مهارت اندیشه ورزی و خردگرایی دارند.هدف اصلی کتاب های آموزش فلسفه به دانش آموزان در دوره متوسطه، تقویت تفکر فلسفی و توانایی آنان در حل مسایل فلسفی با توجه به نظرات ف و...
گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران براساس برنامه «تحول در حوزه آموزش وزارت عتف» (1401-1402)، با هدف به روزرسانی، نیازمحوری، مسأله محوری و توجه به مسائل مبتلابه و چالش های معرفتی مخاطب امروزی، کیفی-سازی برنامه درسی و حذف هم پوشانی ها و سرفصل ها و...
نظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی تشریح کننده ی نحوه ی تمایز علوم اعتباری و علوم حقیقی از یکدیگر است. علوم اعتباری از نگاه ایشان نسبت به شرایط زمان و مکان و نیازهای انسان متغیر هستند و در مقابل، علوم حقیقی نسبیت بردار نیستند و با تغییر شرایط جهان و نی و...
تحلیل داده های هر علمی، مسبوق بر شفافیت در برگرفتِ روش متناسب با آن ساحت علمی است. فقدان تبیین درست از روش علمی متناسب، آسیب های مختلفی از حیث تحلیل مطالب، تمایز مسائل، و بهره وری نتایج ایجاد خواهد نمود. رشته های حوزه مطالعات فلسفی در زمان حاضر بیش ا و...
مسأله مقاله حاضر، آسیب شناسی برنامه درسی و سرفصل دروس رشته فلسفه و کلام اسلامی است که در تاریخ 24/11/ 1395 در شورای برنامه ریزی آموزش عالی بازنگری و تصویب شده است. این مقاله، براساس تجارب نویسنده در مدیریت گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران و و...
در این مقاله سعی بر این شده است که به مشکلات و نقایص موجود در متون آموزشی فلسفه به دانش آموزان در مدارس بپردازیم. نواقص و مشکلاتی که باعث آسیب به روند فهم بهتر فلسفه به دانش آموزان می شود. درس فلسفه و در کل آموزش فلسفه بر رشد مهارتهای ارتباطی کودکا و...
تاریخ تمدن ملل مختلف جهان همواره مورد توجه پژوهشگران علم تاریخ بوده است. در این میان، توین بی، نویسنده و تاریخدان انگلیسی، جایگاه ویژه ای دارد. او که به عنوان یک تاریخ نگار اخلاق مدار شناخته می شود، مطالعه تاریخ را نه به صورت شرح احوال اشخاص و حکومت و...
ازجمله هدفهایی که آموزش وپرورش به دنبال آن است،ایجادتغییردرساختاروفرآیندذهنی (تفکری نظام مند،استدلال گرا،خلاق ونوآور)دانش آموزان است.به صورتی که دانش آموزان به این توانایی برسندکه آموخته هایشان رادرموقعیت جدیدهم به کارببندد.یکی از مهمترین دروسی که و...
فلسفه برای کودک بر بهبود خردورزی و مولفه های آن(حل مسئله،تفکر انتقادی و تفکرخلاق) موثر است. روش های تدریس:شبیه سازی،مشارکت،بازی و کار گروهی است. مربی فلسفه برای کودکان باید ویژگی هایی همچون آزاد اندیشی،مشتاق بودن در تحقیق،کنجکاوی در مورد معنا را دا و...
آموزش از طریق متون درسی در اولویت اجرای برنامههای آموزشی است و کتاب درسی نقشی انکارناپذیر در فرایند درسی و تحقق اهداف آموزشی دارد، به طوریکه بخشی از کیفیت آموزش در نظام آموزش عالی با کیفیت کتاب درسی در ارتباط است. در مدارس ایران برای آموزش فلسفه عم و...
حکیم سبزواری، فیلسوف ، عارف و شاعر قرن سیزدهم است. مشهورترین اثر ایشان ،«شرح منظومه» است که در آن، ابواب مختلف حکمت، به رشته نظم در آورده شده است. هدف حکیم از تالیف این کتاب ،ایجاد زمینه برای فهم درس اسفار اربعه «صدرالمتالهین» بود.تا کنون بیش از چهل و...
افکار فلسفی موجود در دنیا به صورت ساعت نگار به گونههای مختلف پیش میرود. فلسفه فقط خواندن کتابهای اسفار یا شرح منظومه نیست، بلکه میتوان با مبنا قرار دادن آنها و حرکت جوهری درخودِ فلسفۀ اسلامی یعنی توقف نکردن در مفاهیم با حقایق وجودی به رویارویی با و...
فرایند یاددهی – یادگیری درس فلسفه از پیچیدگی هایی ویژه برخوردار است و معلم یکی از مولفه های تاثیرگذار در این امر به شمار می آید. او با نقش ویژه و کلیدی خود برای آموزش درس فلسفه، باید ابتدا مهارت هایی را کسب نموده و با پرورش قدرت و توانایی تفکر که از و...
یکی از مباحث مهم در فلسفه، بحث وجود صفات الهی می باشد. در این مقاله نظریات حکیم سبزواری پیرامون وجود، علم و قدرت خداوند ذکر شده است. بر اساس نتایج بدست آمده در این پژوهش می توان گفت که در مباحث وجود، وجود واجب به طرق مختلف از جمله برهان صدیقین، توسط و...
تماس با ما
خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)