پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه حکیم سبزواری
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
  • آرشیو مقالات
Bootstrap Touch Slider
  • مجموعه مقالات
  • پوستر
  • معرفی رویداد
  • محور رویداد
  • ساختار سازمانی
جستجوی مقالات
poster

عنوان رویداد:

هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی

برگزار شده توسط:

دانشگاه حکیم سبزواری

تاریخ برگزاری : 08 اسفند 1401

برگزار شده توسط : دانشگاه حکیم سبزواری

1- آسیب شناسی متون موجود در اموزش فلسفه به دانش آموزان پایه یازدهم رشته علوم انسانی

hakim8-00900046    فاطمه گلی پور سیدخیلی، فرشته ابوالحسنی نیارکی

آموزش از طریق متون درسی در اولویت اجرای برنامه‌های آموزشی است و کتاب درسی نقشی انکارناپذیر در فرایند درسی و تحقق اهداف آموزشی دارد، به طوری‌که بخشی از کیفیت آموزش در نظام آموزش عالی با کیفیت کتاب درسی در ارتباط است. در مدارس ایران برای آموزش فلسفه عموماً از روش‌ها و آثار سنتی استفاده می‌شود و کتاب هایی که تاکنون تالیف شده‌اند متناسب با نیاز دانش اموزان نبوده و ایردات زیادی به آ و...

دریافت مقاله کامل

2- بررسي ميزان دستيابي اهداف آموزشي درس منطق پايه دهم دوره متوسطه دوم از منظر دبير و دانش آموزان مدرسه آمنه شهرستان بردسكن

hakim8-00650039    فائزه ششتمدی، سيد محمد كاظم علوي

اين تحقيق با هدف بررسي ميزان دستيابي اهداف آموزشي درس منطق دوره متوسطه دوم (پايه دهم)صورت گرفته است ، تا با موشكافي موقعيت موجود مجال بالا بردن كيفيت آموزشي و تأمين برنامه دلخواه آموزشي مهيا شود. يكي از ريشه هاي عمده برنامه هاي تحصيلي ، اهداف آموزشي است كه طريقه كلي يادگيري را مشخص مي كند. مهم ترين پايه آموزش و پرورش مدارس هستند و كتاب هاي درسي تأثير به سزايي در يادگيري دارند. و...

دریافت مقاله کامل

3- آسیب شناسی متون آموزشی موجود در آموزش فلسفه به دانش آموزان

hakim8-00830035    سیده فاطمه زهرا میردلیر، فرشته ابوالحسنی نیارکی

در این مقاله سعی بر این شده است که به مشکلات و نقایص موجود در متون آموزشی فلسفه به دانش آموزان در مدارس بپردازیم. نواقص و مشکلاتی که باعث آسیب به روند فهم بهتر فلسفه به دانش آموزان می شود. درس فلسفه و در کل آموزش فلسفه بر رشد مهارتهای ارتباطی کودکان تاثیر به سزایی دارد و باید به شیوه آموزش آن توجه بیشتری داشت. در رشته انسانی در مدارس در سال یازدهم و دوازدهم دانش آموزان درسی و...

دریافت مقاله کامل

4- بررسی آراء و نظریات حکیم سبزواری حولِ الاهیات بالمعنی الاخص

hakim8-00530011    شهناز کرمی

یکی از مباحث مهم در فلسفه، بحث وجود صفات الهی می باشد. در این مقاله نظریات حکیم سبزواری پیرامون وجود، علم و قدرت خداوند ذکر شده است. بر اساس نتایج بدست آمده در این پژوهش می توان گفت که در مباحث وجود، وجود واجب به طرق مختلف از جمله برهان صدیقین، توسط حکیم سبزواری اثبات شده است. همچنین توحید وبساطت واجب را با تقریرهای خود اثبات کرده اند. همچنین در مباحث مربوط به علم، اقسام علم وا و...

دریافت مقاله کامل

5- آسیب شناسی سبک نگارشی عربی در متون فلسفی (مطالعه موردی نهایة الحکمة اثر علامه طباطبایی )

hakim8-01010053    میترا علیشاهی

زبان عربی به عنوان یکی از مولفه های فرهنگی تمدنِ اسلامی شاخص ترین عامل وحدت میان مسلمانان است. این زبان رسمی در سیر تاریخی خود و در قرن های اولیه اسلام پس از فتوحات اسلامی و بادرنوردیدن مرزهای جغرافیایی به ایران راه یافت. بهره مندی ایرانیان از زبان رسمی عربی در آثار خود، نقطه عطفی در بسط و توسعه این زبان محسوب می شود تا بدانجا که خودنمایی آن در متون مختلف علوم انسانی، قابل اغما و...

دریافت مقاله کامل

6- آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در نظام دانشگاهی ایران: متون آموزشی

hakim8-01030055    عباسعلی منصوری

چکیده امروز تقریبا تمام اساتید،محققان،صاحب نظران و دوست داران فلسفه بر این امر متفق القول اند که فلسفه اسلامی در عصر حاضر رونق شایسته خود را ندارد.صرف نظر از علل کلان این رکود،یکی از علل مهم این امر مربوط به نقص ها و ضعف های حوزه آموزش فلسفه در نظام دانشگاهی ایران است. این نوشتار به بررسی یکی از مولفه های دخیل در آموزش یعنی آسیب شناسی متون آموزشی فلسفه اسلامی پرداخته است و ضم و...

دریافت مقاله کامل

7- گام پیشین طراحی متون آموزشی فلسفه اسلامی برای کودکان

hakim8-00740056    عاطفه رستگار

از آنجا که فلسفه علمی است برای درست اندیشیدن و درست زیستن، بنابراین در تمام مراحل زندگی مؤثر،مفید و ضروری خواهد بود هرچه از سنین پایینتر ذهن انسان در این راستا گام بردارد و سنگ بنای اندیشیدن او در مسیر صحیح قرار گیرد نتایج بهتری حاصل می آید. آموزش فلسفه و فلسفی فکر کردن،پرورش قوه استدلال ،تفکرانتقادی و خلاقیت در کودکان که پرسشگری و شگفت زدگی از پدیده های، ویژگی بارز ایشان اس و...

دریافت مقاله کامل

8- داوری بر اختلافات حکیم سبزواری و علامه طباطبایی در علم بعد از ایجاد

hakim8-00470005    محمدرضا فرهمندکیا، محمدمهدی مشکاتی

حکیم سبزواری و علامه طباطبایی از حکمای اسلامی هستند که در بعضی مسائل فلسفی اختلافاتی دارند. از جمله این اختلافات، اختلافات این دو حکیم الهی در بحث الهیات بالمعنی الاخص می باشد. اختلافات نفی و اثباتی این دو در بحث الهیات را می توان در دو بحث علم فعلی خداوند و مثل افلاطونی یا همان عقول عرضیه منحصر کرد. علامه طباطبایی در علم بعد از ایجاد نظر ملاصدرا را پذیرفته و قائل به اینست که ع و...

دریافت مقاله کامل

9- زبان عربی و فلسفه اسلامی

hakim8-01020052    مصطفی مهدوی آرا

زبان عربی از دیرباز در خدمت علوم فلسفه و منطق اسلامی بوده است. نقطه اوج این خدمات را می توان قرن سوم و چهارم اسلامی دانست؛ دوره ای که با تأسیس بیت الحکمة و دارالترجمه توسط خلفای عباسی فیلسوفان مسلمان با آثار تمدنی یونان باستان آشنا شدند و مترجمانی همچون متی بن یونس و حنین بن اسحاق به ترجمه آثار ارسطو و افلاطون پرداختند. هرچند برخی تفاوت های فرهنگی، یا فهم نادرست متن توسط این مت و...

دریافت مقاله کامل

10- اشتراکات و افتراقات منظومه حکمت حکیم سبزورای و منظومه تحفة الحکیم شیخ محمد حسین اصفهانی

hakim8-00310061    روح اله زینلی

بین دو منظومه حکمت و...

دریافت مقاله کامل

11- فلسفۀ ساعت نگار معاصر

hakim8-00580075    فاطمه نیک فر

افکار فلسفی موجود در دنیا به صورت ساعت نگار به گونه‌های مختلف پیش می‌رود. فلسفه فقط خواندن کتاب‌های اسفار یا شرح منظومه نیست، بلکه می‌توان با مبنا قرار دادن آنها و حرکت جوهری درخودِ فلسفۀ اسلامی یعنی توقف نکردن در مفاهیم با حقایق وجودی به رویارویی با فلسفه های کاذب که با تمامی قوا به نشر افکار باطل مشغول‌اند مقابله نمود و با نوآوری و نواندیشی علمی به دور از تحجّر و ایستایی، با و...

دریافت مقاله کامل

12- داوری بر اختلاف حکیم سبزواری و علامه طباطبایی در مسأله عقول عرضیه

hakim8-00470006    محمدرضا فرهمندکیا

از قدما نقل شده است که از برای هریک از انواع موجود در عالم ماده، فرد مجرد عقلانی در عالم مجردات موجود است که مدبر موجودات مادی می باشد. انواع مادیه برای اتصال به رب النوع (عقل عرضی) خود دائماً در حرکت می باشند و غایت وجودی آنها رسیدن به موطن اصلی و پیوند به اصل خود است. همه ی محققان از حکما اتصال به عوالم غیبی را نهایت استکمال مادیات می دانند و لکن قائلان به ارباب انواع از برای و...

دریافت مقاله کامل

13- ضرورت نگارش کتاب «حکمت مشاء» جهت تدریس در مقطع کارشناسی

hakim8-00680054    سیدهادی رضائیان مقدم، حامده راستایی

براساس برنامه درسی رشته فلسفه و حکمت اسلامی مقطع کارشناسی مصوب سال 1398 وزارت عتف، «حکمت مشاء» در قالب سه کد درس و به ارزش ده واحد تعریف شده است. در حکمت اسلامی، فارابی و ابن‌سینا به عنوان دو فیلسوف مشائی برجسته شناخته شده اند. البته به دلایل تاریخی و همچنین سبک خاص آثار فارابی، در بررسی تعالیم حکمت مشاء، آموزه‌های سینوی محور است. اگرچه بر آثار مهم ابن‌سینا، همچون الهیات شفا، ا و...

دریافت مقاله کامل

14- فلسفۀ ساعت نگار معاصر

hakim8-00580076    فاطمه نیک فر

افکار فلسفی موجود در دنیا به صورت ساعت نگار به گونه‌های مختلف پیش می‌رود. فلسفه فقط خواندن کتاب‌های اسفار یا شرح منظومه نیست، بلکه می‌توان با مبنا قرار دادن آنها و حرکت جوهری درخودِ فلسفۀ اسلامی یعنی توقف نکردن در مفاهیم با حقایق وجودی به رویارویی با فلسفه های کاذب که با تمامی قوا به نشر افکار باطل مشغول‌اند مقابله نمود و با نوآوری و نواندیشی علمی به دور از تحجّر و ایستایی، با و...

دریافت مقاله کامل

15- بررسی ساختار و محتوای کتاب فلسفه یازدهم انسانی

hakim8-00780032    فاطمه صحرایی، سید محمد کاظم علوی

کتاب های درسی به تعمیق و تحکیم یادگیری کمک می کند.کتاب های فلسفه نقش موثری در فرآیند مهارت اندیشه ورزی و خردگرایی دارند.هدف اصلی کتاب های آموزش فلسفه به دانش آموزان در دوره متوسطه، تقویت تفکر فلسفی و توانایی آنان در حل مسایل فلسفی با توجه به نظرات فیلسوفان بزرگ و صاحب نام می باشد. بنابر این لازم است در طراحی مطالب و انتخاب محتوای کتب فلسفه دانش آموزان دقت لازم صورت گیرد و بهت و...

دریافت مقاله کامل

16- بررسی میزان دستیابی به اهداف درس منطق برای دانش آموزان مقطع متوسطه یازدهم و دوازدهم رشته علوم انسانی

hakim8-00880043    رضوان کاربخش راوری، مرضیه بیگم مختاری حسینی

ازجمله هدف‌‌هایی که آموزش وپرورش به دنبال آن است،ایجادتغییردرساختاروفرآیندذهنی (تفکری نظام مند،استدلال گرا،خلاق ونوآور)دانش آموزان است.به صورتی که دانش آموزان به این توانایی برسندکه آموخته هایشان رادرموقعیت جدیدهم به کارببندد.یکی از مهمترین دروسی که می‌توانداین مهارت را در دانش آموزان ایجاد وتقویت کند،درس منطق می‌باشد.هدفی که درجهت برنامه درسی ملّی برای آن درنظر گرفته شده است،آ و...

دریافت مقاله کامل

17- تدریس و فلسفه:آسیب شناسی شیوه های تدریس فلسفه اسلامی و فلسفه در مقطع متوسطه دوم و معرفی شیوه های تدریس جدید

hakim8-00740033    عاطفه رستگار

در دنیای امروز رشد و تعالی جوامع به عوامل متعددی وابسته است که یکی از مهمترین آنها امر آموزش و کیفیت تدریس در مراکز آموزشی است. ازجمله بنیادی ترین آموزش هایی که توان ایجاد تغییر در عملکرد افراد را داراست، آموزش اندیشیدن و به ویژه درست اندیشیدن است.البته اینکه اساساً درست اندیشی قابل آموزش و تدریس هست یا نه ؟ شیوه های تدریسِ موجود چه میزان توفیق یا آسیب داشته اند؟ و چه شیوه و...

دریافت مقاله کامل

18- فلسفه

hakim8-00570012    مهرداد برون

در این مقاله درباره تعریف فلسفه، فلسفه در آغاز، ضرورت تامل و طرح پرسشهای فلسفی و فلسفه ذهن توضیح می دهد.فلسفه، تفکر است. تفکر درباره کلی‌ترین و اساسی‌ترین موضوعاتی که در جهان و در زندگی با آن‌ها روبه رو هستیم. فلسفه هنگامی پدیدار می‌شود که پرسشهایی بنیادین درباره خود و جهان می‌پرسیم.فلسفه در پی دستیابی به بنیادی‌ترین حقایق عالم است. چنانکه ابن سینا آن را این گونه تعریف می‌کند: و...

دریافت مقاله کامل

19- طراحی برنامه پیشنهادی از تحول در برنامه درسی رشته فلسفه و کلام اسلامی تا ایجاد رشته فلسفه کاربردی ( دوره کارشناسی پیوسته) با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران؛ (براساس برنامه «تحول حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»)

hakim8-00970058    فرشته ابوالحسنی نیارکی

گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران براساس برنامه «تحول در حوزه آموزش وزارت عتف» (1401-1402)، با هدف به روزرسانی، نیازمحوری، مسأله محوری و توجه به مسائل مبتلابه و چالش های معرفتی مخاطب امروزی، کیفی-سازی برنامه درسی و حذف هم پوشانی ها و سرفصل های تکراری و همچنین افزایش تعدادی واحد درسی عملی و کاربردی (تخصصی) و افزایش مهارت های استدلال، تفکر انتقادی و گفتگوی ثمربخش، و البته و...

دریافت مقاله کامل

20- طراحی مدل برنامه درسی دانشگاهی مبتنی بر مدل هاردن

hakim8-00480073    امینه محبی امین، سمیه محبی امین

برنامۀ درسی آموزش عالی دارای سابقه ای به اندازه دانشگاه است و در نیم قرن گذشته با انباشت دانش نظری زمینه لازم برای تبدیل شدن به یک موضوع مطالعاتی و حتی زمینۀ تخصصی را پیدا کرده است. برنامه درسی دانشگاه نیاز به تغییر و همسو شدن با نیازهای محلی و بومی و نیز شرایط اجتماعی و محیط بازار کار دارد. در این مقاله سعی می شود با بهره گیری از مدل هاردن که یکی از مدلهای طراحی برنامه های درس و...

دریافت مقاله کامل

21- بایستگی های فلسفه برای کودکان10 تا 12 سال

hakim8-00870047    میترا شمس آبادی، سید محمدکاظم علوی

فلسفه برای کودک بر بهبود خردورزی و مولفه های آن(حل مسئله،تفکر انتقادی و تفکرخلاق) موثر است. روش های تدریس:شبیه سازی،مشارکت،بازی و کار گروهی است. مربی فلسفه برای کودکان باید ویژگی هایی همچون آزاد اندیشی،مشتاق بودن در تحقیق،کنجکاوی در مورد معنا را داشته باشد. در آموزش فلسفه به کودکان باید به سوالات جهان چگونه پدید آمده است؟چرا ما به دنیا آمده ایم؟و... پاسخ داده شود و آن ها را و...

دریافت مقاله کامل

22- بایسته های آموزش درس فلسفه دوره دوم دبیرستان

hakim8-01150070    مرضیه صفاریان، محمدرضا ارشادی نیا، سید محمد کاظم علوی

فرایند یاددهی – یادگیری درس فلسفه از پیچیدگی هایی ویژه برخوردار است و معلم یکی از مولفه های تاثیرگذار در این امر به شمار می آید. او با نقش ویژه و کلیدی خود برای آموزش درس فلسفه، باید ابتدا مهارت هایی را کسب نموده و با پرورش قدرت و توانایی تفکر که از اهداف تدریس فلسفه است، آمادگی های لازم را حاصل نماید. در این میان، او از انواع روش های تدریس در راستای پرورش فکری دانش آموزان بهره و...

دریافت مقاله کامل

23- ضرورت طراحی دروس معطوف بر روش شناسی پژوهش های فلسفی در مقاطع سه گانه مطالعات فلسفی

hakim8-00500009    هاشم قربانی

تحلیل داده های هر علمی، مسبوق بر شفافیت در برگرفتِ روش متناسب با آن ساحت علمی است. فقدان تبیین درست از روش علمی متناسب، آسیب های مختلفی از حیث تحلیل مطالب، تمایز مسائل، و بهره وری نتایج ایجاد خواهد نمود. رشته های حوزه مطالعات فلسفی در زمان حاضر بیش از ارتقای محتوای کیفی، نیازمند بازطراحی روش شناسی تحلیل مطالب و چگونگی مواجهه درست با داده های فلسفی است. دانشجویان رشته های مختلف و...

دریافت مقاله کامل

24- بررسی میزان دستیابی به اهداف درس منطق برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی

hakim8-00880059    رضوان کاربخش راوری

ازجمله هدف‌‌هایی که آموزش وپرورش به دنبال آن است، ایجادتغییر در ساختار و فرآیند ذهنی (تفکری نظام مند، استدلال گرا، خلاق و نوآور) دانش آموزان است. به صورتی که دانش آموزان به این توانایی برسندکه آموخته هایشان را در موقعیت جدید هم به کار ببندد. یکی از مهم‌ترین دروسی که می‌تواند این مهارت را در دانش آموزان ایجاد و تقویت کند، درس منطق می‌باشد. هدفی که درجهت برنامه درسی ملّی برای آن و...

دریافت مقاله کامل

25- آرنولد توین بی و روش های پژوهش در فلسفه تاریخ

hakim8-01050060    رضا فیاضی، اصغر فیاضی

تاریخ تمدن ملل مختلف جهان همواره مورد توجه پژوهشگران علم تاریخ بوده است. در این میان، توین بی، نویسنده و تاریخدان انگلیسی، جایگاه ویژه ای دارد. او که به عنوان یک تاریخ نگار اخلاق مدار شناخته می شود، مطالعه تاریخ را نه به صورت شرح احوال اشخاص و حکومت ها، بلکه به صورت توصیف تمدن ها می داند و بنابراین تمدن را واحد مطالعه تاریخ بر می شمارد. این که توین بی در چه عصری زیسته، از چه کس و...

دریافت مقاله کامل

26- ماهیت عقل و طریقه ی تفکر در نظام فلسفی حکیم سبزواری

hakim8-00760072    فاطمه شیخ، رمضان مهدوی آزادبنی، فرشته ابوالحسنی نیارکی

چکیده حکیم سبزواری نمونه ی برتر و والا از حکیمی است که سهروردی در آغاز کتاب حکمة الاشراق از آن سخن گفته؛«یعنی کسانی که در حکمت نظری و تجربه ی معنوی استاداند». مسأله ی مورد بررسی ما ماهیت عقل و طریقه ی تفکر با توجه به شرح منظومه است. شناخت جایگاه عقل در مکاتب مختلف فلسفی و نیز در ادیان دارای اهمیت چشمگیری است. بخش مهمی از معرفت شناسی به شناخت و ماهیت آن اختصاص دارد و راه کسب مع و...

دریافت مقاله کامل

27- بررسی میزان علاقه مندی دانش آموزان نسبت به درس فلسفه در دو مرکز آموزشی دخترانه دوره متوسطه دوم شهرستان سبزوار

hakim8-00650024    فائزه ششتمدی، سید محمد کاظم علوی

پژوهش حاضر با هدف میزان علاقه مندی دانش آموزان دوره متوسطه دوم(پایه یازدهم) در سال تحصیلی(۱۴۰۱) شهرستان سبزوار برای درس فلسفه انجام شده و از طریق پرسش نامه پژوهشگر ساخته، روی ۴۰ دانش آموز سنجیده شده است. با توجه به این که آموزش فلسفه به دانش آموزان نقش به سزایی در پروراندن فکر دارد، اینگونه که مشاهده می شود در میان اکثر دانش آموزان برعکس سایر دروس از محبوبیت کمتری برخوردار است. و...

دریافت مقاله کامل

28- ضرورت طراحی دروس معطوف بر روش شناسی پژوهش های فلسفی در مقاطع سه گانه رشته های مطالعات فلسفی

hakim8-00500057    هاشم قربانی

تحلیل داده های هر علمی، مسبوق بر شفافیت در برگرفتِ روش متناسب با آن ساحت علمی است. فقدان تبیین درست از روش علمی، آسیب های مختلفی از حیث تحلیل مطالب، تمایز مسائل، و بهره وری نتایج ایجاد خواهد نمود. رشته های حوزه مطالعات فلسفی در زمان حاضر بیش از ارتقای محتوای کیفی، نیازمند بازطراحی روش شناسی تحلیل مطالب و چگونگی مواجهه درست با داده های فلسفی است. دانشجویان رشته های مختلف مطالعات و...

دریافت مقاله کامل

29- بایسته های آموزش درس فلسفه در دبیرستان

hakim8-01150062    مرضیه صفاریان

چکیده مقاله فرایند یاددهی – یادگیری درس فلسفه از پیچیدگی هایی ویژه برخوردار است و معلم یکی از مولفه های تاثیر گذار در این امر به شمار می آید. او با نقش ویژه و کلیدی خود برای آموزش درس فلسفه، باید ابتدا مهارت هایی را کسب نموده و با پرورش قدرت و توانایی تفکر که از اهداف تدریس فلسفه است، آمادگی های لازم را حاصل نماید. در این میان، او از انواع روش های تدریس در راستای پرورش فکری د و...

دریافت مقاله کامل

30- طراحی واحد درسی حکمت عملی و علوم انسانی ؛ از اقتضاءات تا سرفصل پیشنهادی

hakim8-00820068    مهدی دوستان

توجه به حکمت عملی بعنوان دانشی برهانی که به شناسایی و تنظیم گری عمل فردی و اجتماعی انسان در راسستای سعادت وی می پردازد و ارتباط وثیقی که با علوم انسانی از جهت مبادی، اهداف، موضوعات و مسائل دارد، ضرورت طراحی درسی را توجیه می-سازد که ضمن برقرار ساختن ارتباط میان دو حوزه مذکور، مسیر تولید علم بومی را در این میان هموار سازد، امری که می تواند بر اسناد بالادستی نظام علمی و تعلیم و تر و...

دریافت مقاله کامل

31- لزوم توجه به اعتباریات در متون آموزشی فلسفه ی اسلامی جهت رسیدن به امتداد اجتماعی آن در آینده

hakim8-00690074    مصطفی حجار برقی، رامین گلمکانی

نظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی تشریح کننده ی نحوه ی تمایز علوم اعتباری و علوم حقیقی از یکدیگر است. علوم اعتباری از نگاه ایشان نسبت به شرایط زمان و مکان و نیازهای انسان متغیر هستند و در مقابل، علوم حقیقی نسبیت بردار نیستند و با تغییر شرایط جهان و نیازهای انسان تغییر نمی کنند. علوم حقیقی بیانگر هستی و نیستی اشیاء و نیکی و بدی اعمال انسان است؛ که در حکمت نظری و عملی که شاخه های و...

دریافت مقاله کامل

32- طراحی برنامه درسی و سرفصل و متون آموزشی رشته فلسفه و کلام اسلامی با تجربه مدیریت گروه در دانشگاه مازندران

hakim8-00970049    فرشته ابوالحسنی نیارکی

مسأله مقاله حاضر، آسیب شناسی برنامه درسی و سرفصل دروس رشته فلسفه و کلام اسلامی است که در تاریخ 24/11/ 1395 در شورای برنامه ریزی آموزش عالی بازنگری و تصویب شده است. این مقاله، براساس تجارب نویسنده در مدیریت گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران و برخی تغییرات درون دانشگاهی اعمال شده در این دانشگاه براساس ارزیابی دانشجویی و اساتید رشته به نگارش آمده است. در این گروه، به جهت ت و...

دریافت مقاله کامل

33- بایستگی های متون آموزشی فلسفه اسلامی برای دانشجویان رشته تعلیم و تربیت اسلامی

hakim8-00870037    میترا شمس آبادی، سید محمدکاظم علوی

درمتون فلسفی ابتدا باید مباحث زیربنایی مطرح شود،موضوعات علوم تعریف شود و سپس به اثبات وتحلیل آن ها بپردازد تا فلسفه آموز دچار مشکل نشود. فلسفه انسان را برای خوب اندیشیدن و خوب زیستن آموزش می دهد. یکی از وظایف رشته تعلیم و تربیت این است که نظام تربیتی را مبتنی بریک هستی شناسی و معرفت تشکیل دهد و توجیه عقلانی ومنطقی هم دارد. وظیفه دیگربررسی تعلیم وتربیت موجود و تعیین نقاط قوت وض و...

دریافت مقاله کامل

34- نقد و بیان اصول مطالعه در رشته فلسفه و حکمت اسلامی در مقطع کارشناسی

hakim8-00720040    آنوشا زمانیان، فاطمه صفائی مهر

علوم انسانی، همواره از مهمترین علوم شناخته شده است زیرا رشد دانش، فرهنگ و تمدن ها در جهان، وابسته به علوم انسانی است؛ لذا جوامع در تلاش اند با مدیریت و برنامه ریزی موجب، ارتقا و کاربردسازی رشته های علوم انسانی شوند . رشته فلسفه و حکمت اسلامی، که یکی از شاخه های علوم انسانی است؛ در جهان، بویژه کشورهای اسلامی از اهمیت والایی برخوردار است و باید، برای رشد، مدیریت و ارتقای آن و...

دریافت مقاله کامل

35- نوآوری حکیم سبزواری در تبیین وجودی بودن علم و نحوه‌ی اتحاد آن با عالم

hakim8-00600015    اعظم سادات پيش بين

حکیم سبزواری، فیلسوف نامداری است که به شرح و تفسیر عبارات ملاصدرا می‌پردازد و البته در برخی از مباحث فلسفی همچون وجودی بودن علم و نحوه‌ی اتحاد علم و عالم و معلوم نیز دیدگاه و نگرش ویژه‌ی خویش را بیان می‌کند. وی براساس نظریه اضافه اشراقی به تبیین وجودی بودن علم پرداخته و نحوه‌ی اتحاد میان علم و عالم و معلوم را نیز بر همین اساس تبیین می کند. به عقیده وی علم، اضافه اشراقی و و...

دریافت مقاله کامل

36- بررسی شرح های نوشته شده بر منظومه حکیم سبزواری

hakim8-00780031    فاطمه صحرایی، محمد رضا ارشادی نیا

حکیم سبزواری، فیلسوف ، عارف و شاعر قرن سیزدهم است. مشهورترین اثر ایشان ،«شرح منظومه» است که در آن، ابواب مختلف حکمت، به رشته نظم در آورده شده است. هدف حکیم از تالیف این کتاب ،ایجاد زمینه برای فهم درس اسفار اربعه «صدرالمتالهین» بود.تا کنون بیش از چهل شرح و تعلیق بر کتاب شرح منظومه نوشته شده و محتوای درسی بسیاری از طلاب و دانشجویان در داخل و خارج از کشور است. این پژوهش با هدف ت و...

دریافت مقاله کامل

37- آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی در دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه های آلمان (مطالعه موردی دانشگاه فرایبورگ)

hakim8-00490008    سید احمد حسینی

آموزش فلسفه یکی از بخش های مهم در نظام آموزشی است که با وجود اهمیتی که دارد از آسیب های فراوانی رنج می برد. این پژوهش می کوشد بر مبنای مشاهده و تجربه ای که از تدریس فلسفه در دانشگاه های ایران حاصل شده است به بیان برخی از این مشکلات و راه حل های پیشنهادی بپردازد. این مشکلات را می توان به طور کلی در روش تحقیق، روش تدریس، منابع و انگیزه ها جستجو کرد. دانشجویان فلسفه علاوه بر اینکه و...

دریافت مقاله کامل

تماس با ما


خراسان رضوی - سبزوار - توحید شهر- دانشگاه حکیم سبزواری
صندوق پستی 397 - کدپستی: 9617976487
مخابرات دانشگاه : 44410104 051
فکس : 44012607 051

© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.1 )